Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez bartek » poniedziałek, 19 wrz 2011, 13:42

Pytanie uczestnika konkursu:Często spotykałem się z twierdzeniem, że hamowanie silnikiem jest lepsze z dwóch względów. Zmniejsza zużycie paliwa (jednostka napędowa nie pobiera w ogóle paliwa), oraz zmniejsza zużycie układu hamulcowego (klocki/tarcze). Przy pojazdach wielkogabarytowych (tiry, etc) ma to sens, ale czy w samochodach typowo osobowych ten mit ma uzasadnienie? Proszę o odpowiedź czy taki rodzaj hamowania np. podczas zjazdu z wysokiego wzniesienia w terenie górskim przez dłuższy czas jest bezpieczny dla silnika?

Tomasz Talarczyk: To nie mit, tylko prawda. Hamowanie silnikiem powoduje dwie oszczędności: na paliwie (bo komputer odcina całkowicie wtrysk) i na układzie hamulcowym, (bo mniej się zużywa – w tirach i autokarach nawet pięć razy można wydłużyć żywotność klocków, tarcz i szczęk hamulcowych, mądrze używając hamulca silnikowego i zwalniaczy/retarderów). W aucie osobowym częste hamowanie silnikiem, w ruchu miejskim, na szosie, przy zjeżdżaniu ze wzniesień, także daje zauważalne korzyści, a tarcze i klocki mogą „żyć” nawet dwa razy dłużej. Silnik jest tak samo skutecznie smarowany i chłodzony, jak podczas zasilania paliwem, tyle że zamiast napędzać łagodnie spowalnia ruch kół. Nierozsądne byłoby jedynie gwałtowne redukowanie biegów, np. z piątki na trójkę przy ponad 120 km/godz. Zjeżdżając ze stromych wzniesień nie wystarczy hamować silnikiem, czasem trzeba sobie pomagać hamulcem zasadniczym, ale lepiej to czynić raz po raz mocniej, niż cały czas słabiej (hamulce muszą mieć czas na ostygnięcie).

Zapraszam do dyskusji
bartek
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 400
Dołączył(a): wtorek, 1 lut 2011, 15:24

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Andrzej » wtorek, 20 wrz 2011, 14:02

Dodam, że na kursie na Torze Poznań u Szwagierczaka, dowiedziałem się, że nawet przy awaryjnym hamowaniu nie należy prawie do końca wciskać sprzęgła. Silnik wtedy wspomaga hamowanie, a droga hamowania jest nawet o kilka metrów krótsza.
Andrzej
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 53
Dołączył(a): czwartek, 25 cze 2009, 14:07
Telefon: Galaxy S, HTC Hero, Monte

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Hakari » wtorek, 20 wrz 2011, 14:26

Nie wiem, może jeszcze jestem ze starszej szkoły, ale przy awaryjnym hamowaniu uczono mnie, żeby w ogóle nie ruszać sprzęgła bo wtedy droga hamowania się wydłuża....
Hakari vel Moradin współredaktor http://blognavi.pl/
Hakari
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 653
Dołączył(a): sobota, 22 sty 2011, 16:27
Telefon: i9001

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Andrzej » wtorek, 20 wrz 2011, 16:20

Hakari napisał(a):Nie wiem, może jeszcze jestem ze starszej szkoły, ale przy awaryjnym hamowaniu uczono mnie, żeby w ogóle nie ruszać sprzęgła bo wtedy droga hamowania się wydłuża....

To to dokładnie to co piszę. Niestety większość kierowców przy awaryjnym hamowaniu natychmiast wciska pedał sprzęgła. To ma sens dopiero na końcu, żeby uniknąć zgaśnięcia silnika i np. szybko odjechać z niebezpiecznego miejsca.
Andrzej
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 53
Dołączył(a): czwartek, 25 cze 2009, 14:07
Telefon: Galaxy S, HTC Hero, Monte

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez ALEX » wtorek, 20 wrz 2011, 20:04

W samochodzie bez ABS silnik gaśnie od razu...
Niech ktoś proszę wytłumaczy dlaczego niby droga ma być krótsza? Jeżeli mam ABS w samochodzie to od razu czuję, że pedał odbija więc co tu zmieni silnik?
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez ALEX » środa, 21 wrz 2011, 18:55

Rozumiem, że nie ma racjonalnych argumentów potwierdzających tezę o szybszym hamowaniu gdy nie jest wciśnięte sprzęgło. Mit obalony :)
Proponuję jednak w czasie hamowania otwierać okna (a może nawet drzwi) - zwiększy się opór aerodynamiczny więc bezdyskusyjnie samochód szybciej się zatrzyma ze względu na dodatkowe źródło oporu niezależne od kół.
Mniej ekstrawaganckie rozwiązanie do obejrzenia na filmie :)
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Hunter-sw » środa, 21 wrz 2011, 20:38

.....
Ostatnio edytowano czwartek, 12 kwi 2012, 08:45 przez Hunter-sw, łącznie edytowano 2 razy
Hunter-sw
 

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Andrzej » środa, 21 wrz 2011, 20:47

ALEX napisał(a):Rozumiem, że nie ma racjonalnych argumentów potwierdzających tezę o szybszym hamowaniu gdy nie jest wciśnięte sprzęgło. Mit obalony :)
Proponuję jednak w czasie hamowania otwierać okna (a może nawet drzwi) - zwiększy się opór aerodynamiczny więc bezdyskusyjnie samochód szybciej się zatrzyma ze względu na dodatkowe źródło oporu niezależne od kół.
Mniej ekstrawaganckie rozwiązanie do obejrzenia na filmie :)


Przede wszystkim potwierdzają to testy robione np. przez kierowców wyścigowych na torze Poznań. Też dokładnie nie wiem jakie jest wyjaśnienie. Pewnie nawet przy ABS są uślizgi na klockach hamulcowych i wtedy dodatkowe hamowanie przez silnik pomaga.
Andrzej
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 53
Dołączył(a): czwartek, 25 cze 2009, 14:07
Telefon: Galaxy S, HTC Hero, Monte

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez ALEX » środa, 21 wrz 2011, 21:44

Bardziej przekonuje mnie wyjaśnienie Hunter-sw. Sam hamuję bez sprzęgła. Jednak w samochodzie bez ABS-u można sobie tym bardziej zaszkodzić niż pomóc.
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Radut » niedziela, 25 wrz 2011, 02:22

A ja bym wrócił jeszcze do hamowania silnikiem w kwestii zużycia paliwa. Pan Tomasz Talarczyk w materiale filmowym stwierdził, że podczas takiego hamowania odcinany jest dopływ paliwa, przez co silnik praktycznie go nie zużywa. Ale dodał też, że dzieje się tak w nowych samochodach, czyli na pewno wszystkich wyprodukowanych po roku 2000. A co z autami wyprodukowanymi wcześniej, którymi to wielu z nas jeździ? Sam posiadam Opla Astrę 1.7 TD z 1995 r. i nie mam zielonego pojęcia czy te zalecenia mają jakiekolwiek zastosowanie w moim przypadku, być może dopływ paliwa nie jest w ogóle odcinany i już lepiej toczyć się na luzie? Proszę o wyjaśnienie tej kwestii także dla ogromnej części posiadaczy starszych samochodów, tak benzynowych jak i diesla.
Avatar użytkownika
Radut
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 211
Dołączył(a): środa, 28 paź 2009, 19:23
Lokalizacja: Lublin
Telefon: LG Swift Black P970

Następna strona

Powrót do Szkoła bezpiecznej jazdy i ecodrivingu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert