Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Konkurencja nie śpi

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Qbek » piątek, 7 sie 2009, 12:25

Porównując docelowe dwa narzędzia - Targo Traffic i NE_CT On-line to wydaje mi się, iż NE będzie miał niezaprzeczalną przewagę, bo będzie miał właśnie dane z "tu i teraz", a nie jakąś średnią jak teraz. Tyle, że przy małej ilości danych (np. kilkaset aut w całej Wawie, jakość danych nie do końca będzie wiarygodna) Dajmy na to, jeden z wyjeżdżających Al. Krakowską zatrzyma się najpierw na stacji paliw, następnie w cukierni, czy spożywczym i od razu będziemy mieć niewłaściwy wynik. Niech będzie ich dwóch, jeden będzie w tym czasie jechał bez przerwy, bo trafi na zieloną falę, a dodatkowo jeździ zmieniając często pasy. Co wtedy? Do tego nie trzeba ściągać na fona wielu KB w transmisji, by wyświetlić w przeglądarce skomplikowaną mapkę.
Targeo będzie póki co służyć oględzinom drogowym i wstępnemu planowaniu. Życie i tak będzie to pewnie brutalnie weryfikować, bo jeśli faktycznie się rozpowszechni, to szybkie teraz miejsca niebawem też się zakorkują, kosztem udrożnienia tych klasycznie zapchanych ;)
Avatar użytkownika
Qbek
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 2293
Dołączył(a): niedziela, 12 lip 2009, 15:58
Telefon: LG Leon oraz Xperia Z3 dual

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Marian » piątek, 7 sie 2009, 13:52

Qbek napisał(a):Porównując docelowe dwa narzędzia - Targo Traffic i NE_CT On-line to wydaje mi się, iż NE będzie miał niezaprzeczalną przewagę, bo będzie miał właśnie dane z "tu i teraz", a nie jakąś średnią jak teraz.

AutoMapa&Targeo ma też dane online od użytkowników z telefonami Windows Mobile, sond GPS umieszczonych w flotach monitorowanych pojazdów oraz informacje z kamer umieszczonych na skrzyżowaniach. Znając rozmach AM danych online może być bardzo dużo. Będą też miały wysoką jakość.
Jeśli NE będzie bazował tylko na własnych danych, to bez względu na liczbę użytkowników zawsze będzie dylemat: jak jednocześnie w korku być i nie być. Być - aby go "zmierzyć", oraz nie być - aby go ominąć.
Tak czy inaczej będzie to zwarcie Dawida (NE) z Goliatem (AM). Pozostaje tylko pytanie: Czy Dawid ma odpowied nio dobrą procę? O tym przekonamy się wkrótce.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Marian » sobota, 8 sie 2009, 06:50

Qbek napisał(a): [...] wydaje mi się, iż NE będzie miał niezaprzeczalną przewagę, bo będzie miał właśnie dane z "tu i teraz" [...] Tyle, że przy małej ilości danych (np. kilkaset aut w całej Wawie, jakość danych nie do końca będzie wiarygodna) [...]

Przypomniałem sobie Twoją taktykę omijania korków: gdy z daleka widzisz korek zmieniasz trasę na alternatywną, na której korka być może nie ma. A teraz wyobraź sobie, że system AutoMapa/Targeo obserwuje poprzez kamery wszystkie ważniejsze skrzyżowania i dokładnie wie, gdzie korki są, jaka jest ich długość i jak długo trzeba będzie w nich stać, aby przez skrzyżowanie przejechać. Od tego już raczej lepszy nie będziesz.
A oprócz tego będzie mnóstwo innych informacji, zarówno statystycznych jak i online. Jeśli do tego dojdą sensowne algorytmy fuzji danych z różnych źródeł oraz sensowne algorytmy routingu to sądzę, że w Polsce niczego lepszego - przynajmniej w odniesieniu do dużych miast - wymyślić się nie da. (Świadomie pomijam stosowane w USA i Europie Zachodniej sondy GSM, bo to chyba póki co zbyt duży jak na nasze warunki kaliber).
Jednocześnie nietrudno sobie wyobrazić, że aby taki system zorganizować nie wystarczy garstka informatyków - potrzebna jest współpraca bystrych kartografów, inżynierów ruchu drogowego, automatyków, elektroników oraz świadome celu i środków kierownictwo projektu. Natomiast zadaniem informatyków jest zakodowanie opracowanych przez innych algorytmów, opracowanie komunikacji miedzy telefonem i serwerem, wykonanie przyjaznego i estetycznego interfejsu użytkownika, czyli tego co widzisz na ekranie i jak się z tym komunikujesz, oraz systemu billingu. Akurat tę ostatnią sprawę NE ma rozwiązaną, przynajmniej dla siebie, po mistrzowsku.
W świetle tego co do niezaprzeczalności przewagi NE optymistą raczej nie jestem.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Pablo_at_NE » sobota, 8 sie 2009, 09:41

Wypada wreszcie coś odpowiedzieć , żeby nie było opinii, że chowamy głowę w piasek.

Ale najpierw jedna ważna sprawa. Temat, jak zapewne widzicie, wisi dalej na forum, opinie nie są moderowane ani usuwane. Taki kierunek zamierzamy kontynuować, ponieważ forum to ma pozostać narzędziem wymiany informacji pomiędzy użytkownikami, nawet gdyby dotyczyły one spraw konkurencyjnych i czasami niezbyt łatwych dla NE

Wszelkie nowe działania konkurencji motywują nas do pracy. Pragnę jednak przypomnieć, że zapowiedzi wersji 5.0 pojawiały się już na długo przed ogłoszeniem nowego serwisu w targeo. Zatem, nasze działania związane z 5.0 nie są działaniami obronnymi ale zaplanowanymi i rozwijanymi zgodnie z planami długookresowymi. Cieszymy się, że AM i Targeo zrobiło coś wzorowanego (choć może to niedokładnie i nies[sprawiedliwie) na naszej technologii Community Traffic. Chętnie przetestujemy to rozwiązanie w jakimś obiektywnym, niezależnym teście.

Chciałbym również poinformować, że prace nad technologią Community Traffic On-Line są bardzo zaawansowane i technologia ta zostanie wdrożona niewiele później od premiery oficjalnej wersji 5.0 W każdym razie, klient aplikacji 5.0 będzie już przygotowany do obsługi technologii CT Online.

Co do porównania źródeł danych. Zapewniam, że dysponujemy wielką liczbą danych historycznych i on-lineowych. Związane jest to z wykorzystywaniem danych od użytkowników, ale również od dostawców zewnętrznych. Są to dane pochodzące z różnych źródeł, w tym z monitoringu flot oraz innych narzędzi wykorzystywanych przez między innymi służby miejskie i logistyczne. Szczegóły, ze względu na rygorystyczne umowy z Partnerami będziemy mogli zaprezentować dopiero na chwilę przed premierą. Muszę zatem na dziś zostawić Was tylko z takimi szczątkowymi informacjami i parafrazując znane porzekadło (chociaż nie do końca się z tym zgadzam) napisać: „lato wasze, jesień nasza”. Ale podkreślam, że nie do końca się z tym zgadzam .
Pablo_at_NE
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 23
Dołączył(a): środa, 8 lip 2009, 13:41
Lokalizacja: Legionowo, Warszawa, Poznań
Telefon: GalaxyS, GalaxyT

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Marian » sobota, 8 sie 2009, 16:36

No to dość szybko wam to poszło. Jeszcze w styczniu snuto rozważania typu:
[...] dobra nawigacja, która potrafi omijać korki niejako na bieżąco (na razie takowa nie istnieje choć TomTom i NaviExpert aspirują w przyszłości do tego) powinna taki korek zarówno potrafić ominąć jak i mieć go na swoich mapach. Na początku kierowcy będą kierowani na ten odcinek, ale stopniowo po analizie statystyk ta droga będzie omijana przy następnych trasach.
[...]
Potrzebne są niestety co jakiś czas próbki czyli realni użytkownicy, których statystyki przekażą stan faktyczny na tej drodze. Algorytmy w takim przypadku muszą być naprawdę zaawansowane aby nie narażać użytkowników na stanie w korku a z drugiej strony aby mieć zawsze aktualny obraz wydarzeń.
a już teraz mamy zapewne sensowne i dojrzałe koncepcje systemu bazującego na danych zewnętrznych w zaawansowanym stadium realizacji. Chyba jednak moje komentarze nie poszły na marne i jakiś wkład w rozwój polskiej nawigacji mam.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Azawakh » poniedziałek, 24 sie 2009, 15:52

Jak dla mnie najbardziej konkurencyjnymi programami nawigacyjnymi na telefony komórkowe są programy offlinowe, z dokładniejszymi mapami jeśli idzie o małe miejscowości. Próbowałem na NE odnaleźć małą miejscowość gminną i owszem została ona odnaleziona ale podobnie jak w TomTom 6 bez planu ulic. Natomiast jeden z testowanych przeze mnie offlinowców posłusznie nie dość, ze odnalazł szukaną miejscowość to jeszcze wskazał mi ulice i miejsce do, którego miałem dojechać. Tego samego oczekuję od map NE bo za to jako jego klient płacę a wg przysłowia "Klient nasz pan - płaci to wymaga" to mapy powinny zostać zmodernizowane tak aby i małe miejscowości takie jak miasteczka i wsie również miały naniesione ulice. Wtedy będzie można mówić o jeszcze większej konkurencyjności polskiego produktu do produktów uznanych firm zagranicznych.
Ostatnio edytowano środa, 26 sie 2009, 17:13 przez Azawakh, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Azawakh
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 51
Dołączył(a): niedziela, 23 sie 2009, 11:07
Lokalizacja: Będzin
Telefon: SE K800i, Nokia E51, HTC Artem

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Pablo_at_NE » poniedziałek, 24 sie 2009, 16:31

Azawakh napisał(a):Jak dla mnie najbardziej konkurencyjnym programem nawigacyjnym na telefony komórkowe jest słowacki Sygic z mapami TeleAtlasu, dokładniejszymi jeśli idzie o małe miejscowości.
Próbowałem na NE odnaleźć małą miejscowość gminną i owszem została ona odnaleziona ale podobnie jak w TomTom 6 bez planu ulic. Natomiast Sygic posłusznie nie dość, ze odnalazł szukaną miejscowość to jeszcze wskazał mi ulice i miejsce do, którego miałem dojechać.


Nie zgadzam się z twoją opinią. Zakres adresowy Tele Atlasu jest znacznie mniejszy i znacznie mniejsza liczba miejscowości jest pokryta mapami Tele Atlasu. Oczywiście, może zdarzyć się tak, że mogą być przypadki w których coś będzie na mapach TeleAtlasu a na mapach Imagisu nie. Zapewniam jednak, że sytuacja odwrotna pojawi się znacznie częściej. A tak przy okazji, co to za miejscowość? Na jakim telefonie można to przetestować w Polsce?

Azawakh napisał(a):Tego samego oczekuję od map NE bo za to jako jego klient płacę a wg przysłowia "Klient nasz pan - płaci to wymaga" to mapy powinny zostać zmodernizowane tak aby i małe miejscowości takie jak miasteczka i wsie również miały naniesione ulice. Wtedy będzie można mówić o jeszcze większej konkurencyjności polskiego produktu do produktów uznanych firm zagranicznych .


O polityce aktualizacji map pisałem już wcześniej. Generalnie, co trzy miesiące dokładane są nowe miejscowości (z reguły kilkaset) i aktualizowane ulice, drogi i POIe. Nasz dostawca dokłada starań, aby mapy były aktualizowane i coraz dokładniejsze. Na bieżąco śledzimy oferty z TeleAtlasu, Navtequ i innych dostawców i jeżeli tylko okaże się, że nasz dostawca pozostaje w tyle, będziemy mocno naciskali aby przyśpieszył swoje działania albo doprowadzimy do poprawy jakości innymi środkami.
Pablo_at_NE
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 23
Dołączył(a): środa, 8 lip 2009, 13:41
Lokalizacja: Legionowo, Warszawa, Poznań
Telefon: GalaxyS, GalaxyT

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez kiloff » poniedziałek, 24 sie 2009, 17:14

Pablo_at_NE napisał(a):...będziemy mocno naciskali aby przyśpieszył swoje działania albo doprowadzimy do poprawy jakości innymi środkami.

Powiało chłodem, hehe. Oczywiście dla nas użytkowników to dobry znak, konkurencja może tylko pomóc w podnoszeniu jakości.

Ale skoro wg. NE mapy Imagisu są jednymi z najlepszych, to mam pytanie amatora.
Skąd inne nawigacje mają informacje o: pikietarzu, dozwolonych prędkościach, ograniczeniach tonarzu (np. na mostach), ograniczeniach w wymiarach (np. pod mostami), itd.? Czy to info od dostawcy map (naniesione na mapę) czy z innego źródła (np. w formie POI)?
kiloff
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 71
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 16:23
Lokalizacja: 3miasto

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Pablo_at_NE » poniedziałek, 24 sie 2009, 20:19

Witaj Kiloff,

Jak zwykle miło odpowiadać na twoje posty.

Właśnie zaczęliśmy dokładać nowe POIe do NaviExperta i systematycznie weryfikować otrzymane wcześniej od Imagisu. Więcej o tym pisałem na następujących wątkach związanych z POIami, a teraz projekt ruszył z kopyta. To będzie jednak projekt, o postępach którego będziemy informowali. Wiem, że trochę może nie na temat, ale chciałem Ciebie zapewnić, że każdy wątek jest monitorowany pod kątem poprawek, usprawnień itd.

Faktem jest, że do chwili obecnej na ciężarówkę raczej mało NE się nadaje (brak restrykcji, barier, tonażu itd.). Ale wszystko jeszcze przed nami. Nie chciałbym tu składać żadnych obietnic, jednak dokładanie takich restrykcji i tras np. ciężarowych pewnie będzie jednym z kolejnych zadań.

Na razie dołożyliśmy trasy Pieszo. To jest jeszcze bardzo wstępny routing. Ciekawe czy zauważyłeś?
Postawiłem nowy wątek do komentowania. On jest tu: viewtopic.php?f=5&t=105

... no i odpowiedziałem na twoją ankietę.
Pablo_at_NE
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 23
Dołączył(a): środa, 8 lip 2009, 13:41
Lokalizacja: Legionowo, Warszawa, Poznań
Telefon: GalaxyS, GalaxyT

Re: Konkurencja nie śpi

Postprzez Azawakh » wtorek, 25 sie 2009, 18:02

Pablo, system ten testuję na Nokii E51 (działa rewelacyjnie i można to wypróbować na każdym modelu Noki z Symbianem ), nie miejscowość a miejscowości to min Dobieszowice, Strzyżowice, Sączów w województwie śląskim. Program pisze, że jest taka miejscowość ale bez ulic więc nie bardzo mogę wtedy z mapy tej miejscowości skorzystać. A jeśli idzie o Waszego dostawcę map to ja osobiście już dawno bym go zmienił bo moim zdaniem nie do końca się wywiązuje z obietnic czyli jednym słowem raz na kwartał to zdecydowanie za wolno i za rzadko jak na program onlinowy czyli płatny (takie coś mógłbym wybaczyć jakiemuś offlinowemu programowi ściągniętemu z sieci i bezpłatnemu) ale nie programowi, za który się płaci abonament i który pobiera kasę za każdą nawet najmniejsza mapkę.
Ostatnio edytowano środa, 26 sie 2009, 17:11 przez Azawakh, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Azawakh
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 51
Dołączył(a): niedziela, 23 sie 2009, 11:07
Lokalizacja: Będzin
Telefon: SE K800i, Nokia E51, HTC Artem

Następna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert