Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Roddy » czwartek, 11 gru 2014, 09:32

ALEX napisał(a):Sam hamuję bez sprzęgła. Jednak w samochodzie bez ABS-u można sobie tym bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Niekoniecznie.
Jeżeli dociskamy hamulec do oporu, to owszem, nie dość że koła się ślizgają to jeszcze silnik gaśnie (o ile mamy przedni napęd) lub pcha samochód powodując znoszenie tyłu (jeżeli mamy tylny).
Jeżeli hamujemy tak, jak powinniśmy, czyli pulsacyjnie szukając optymalnego poślizgu, to nie ma tego problemu. Dodatkowo odniosłem wrażenie - przynajmniej na Golfie 2, którego kiedyś miałem - że np. na śniegu niewysprzęglony napęd opóźnia moment, w którym koła zaczynają się ślizgać i w efekcie pozwala na szybsze wytracenie prędkości. Być może - tak to sobie tłumaczyłem - że jakieś siły przenoszone przez mechanizm różnicowy kompensują różnicę siły hamowania i gdy jedno z kół jest już zablokowane, to ogranicza hamowanie drugiego nie pozwalając i jemu się zablokować?
Roddy
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 134
Dołączył(a): czwartek, 26 wrz 2013, 07:24
Lokalizacja: Kraków
Telefon: MS Lumia 650, myPhone Iron

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Johnny » czwartek, 5 mar 2015, 22:04

Odświeżę temat bo chciałem się odnieść do tematu hamowania awaryjnego. Mialem okazję być na dwóch kursach Save Drivingu (nie będę tu podawać nazw szkół, w każdym razie, jedna poznańska, druga kielecka, obydwie najbardziej znane) i na żadnym z tych kursów, żaden z instruktorów nie mówił nic o tym aby przy hamowaniu awaryjnym wciskać sprzęgło później niż hamulec. Mówili za to, że bezwzględnie powinno się wciskać obydwa pedały do oporu i nie odpuszczać aż do zatrzymania się pojazdu. Mówienie o tym, że ktoś tam sprawdzał coś na torze wyścigowym w nie wiadomo jakim aucie (pewnie również wyścigowym i bez systemów wspomagania typu ABS, itp.) ma się nijak do zwykłych aut spotykanych na drogach. Po to m.in. jest ABS i inne systemy aby mieć pełną kontrolę nad sterownością auta przy hamowaniu awaryjnym. A sprzęgło wciska się przede wszystkim po to aby Wam silnik nie zgasł w krytycznym momencie. Żaden kierowca wyścigowy nie używa hamowania awaryjnego gdy się ściga i konia z rzędem temu kto w momencie kiedy trzeba depnąć na maxa na obydwa pedały, byłby w stanie depnięcie jedną z nóg opóźnić. Ale tego nigdy nie zrozumie ten kto tego nie próbował a wielu z nas raczej wzbrania się aby coś takiego sobie gdzieś na jakimś placu poćwiczyć bo boi się uszkodzić auto. Weźcie też pod uwagę, że gdy auto gaśnie, tracicie też wspomaganie kierownicy. Nie trzeba chyba wspominać jakie to może mieć skutki. W codziennej, zwykłej jeździe (tj. nie w sytuacjach krytycznych), przy hamowaniu silnikiem, jak najbardziej jest wskazane wciskać sprzęgło tylko częściowo bo zapobiegamy nagłym szarpnięciom (a chyba nie każdy z nas potrafi jak kierowca wyścigowy, przy redukcjach, bokiem prawej stopy musnąć jeszcze gaz równocześnie nią hamując) i to hamowanie jest skuteczniejsze.
Johnny
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 12
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lip 2014, 13:56
Telefon: Asus Nexus 7 3G (2012)

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Piotrek » sobota, 7 mar 2015, 09:16

Ale jak to wciskać sprzęgło *częściowo* przy hamowaniu silnikiem? Po co w ogóle wciskać ?
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Johnny » sobota, 7 mar 2015, 19:01

Jeśli wiesz, że i tak musisz się zatrzymać to przecież trzeba jakoś redukować biegi, nieprawdaż?
Johnny
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 12
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lip 2014, 13:56
Telefon: Asus Nexus 7 3G (2012)

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Piotrek » niedziela, 8 mar 2015, 02:42

Tzn nie zmieniasz biegu,tylko jedziesz (coraz wolniej) na tym samym z wciśniętym sprzęgłem?

Ja redukuje biegi normalnie...
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Johnny » niedziela, 8 mar 2015, 21:11

Przeczytaj dziesięć razy to co sam napisałeś w pierwszym zdaniu bo nijak się to ma do procesu redukcji biegów... Nie wiem z kogo chcesz zrobić... idiotę...
Johnny
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 12
Dołączył(a): poniedziałek, 7 lip 2014, 13:56
Telefon: Asus Nexus 7 3G (2012)

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Piotrek » poniedziałek, 9 mar 2015, 08:31

Johnny napisał(a):W codziennej, zwykłej jeździe (tj. nie w sytuacjach krytycznych), przy hamowaniu silnikiem, jak najbardziej jest wskazane wciskać sprzęgło tylko częściowo bo zapobiegamy nagłym szarpnięciom (a chyba nie każdy z nas potrafi jak kierowca wyścigowy, przy redukcjach, bokiem prawej stopy musnąć jeszcze gaz równocześnie nią hamując) i to hamowanie jest skuteczniejsze.


Johnny napisał(a):W codziennej, zwykłej jeździe (tj. nie w sytuacjach krytycznych), przy hamowaniu silnikiem, jak najbardziej jest wskazane wciskać sprzęgło tylko częściowo bo zapobiegamy nagłym szarpnięciom [...] i to hamowanie jest skuteczniejsze.


Johnny napisał(a):przy hamowaniu silnikiem [...] jest wskazane wciskać sprzęgło tylko częściowo [...] hamowanie jest skuteczniejsze.



Zrobiłem ci zooma ;)
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Roddy » poniedziałek, 9 mar 2015, 08:51

Johnny napisał(a):na żadnym z tych kursów, żaden z instruktorów nie mówił nic o tym aby przy hamowaniu awaryjnym wciskać sprzęgło później niż hamulec. Mówili za to, że bezwzględnie powinno się wciskać obydwa pedały do oporu i nie odpuszczać aż do zatrzymania się pojazdu.

OK, dla samochodów z ABS-em też tak uważam i to "do mnie przemawia". Jeżeli ABS odbija, to znaczy, że siła hamowania jest tak duża, że zrównuje się z siłą tarcia opony o podłoże. Czyli nie da się hamować mocniej niezależnie od użycia sprzęgła i innych elementów (no, chyba że elementów nie związanych z oponą, jak te otwarte szyby ;) a jeszcze lepiej spadochron wyrzucany z tyłu). Wcześniej rozpatrywany przypadek dotyczył samochodu bez ABS-u, w którym w sytuacji awaryjnej hamuje się pulsacyjnie.

Johnny napisał(a):W codziennej, zwykłej jeździe (tj. nie w sytuacjach krytycznych), przy hamowaniu silnikiem, jak najbardziej jest wskazane wciskać sprzęgło tylko częściowo bo zapobiegamy nagłym szarpnięciom

Też jestem ciekaw, po co częściowo? Żeby sprzęgło się szybciej zużyło? W codziennej jeździe sprzęgło wciska się pod koniec hamowania normalnie, aby zapobiec spadkowi obrotów silnika poniżej obrotów dla biegu jałowego. Ewentualnie żeby zredukować bieg, gdy od hamowania przechodzimy od razu do przyspieszania.
Roddy
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 134
Dołączył(a): czwartek, 26 wrz 2013, 07:24
Lokalizacja: Kraków
Telefon: MS Lumia 650, myPhone Iron

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez hardtmuth » poniedziałek, 9 mar 2015, 14:33

Dokładnie, jedna oszczędność na paliwie, a przy wciskaniu sprzęgła strata - przez zużycie sprzęgła. Co to ludzie nie wymyślą za głupoty, by sobie utrudnić życie. Trzymanie półsprzęgła, by nie szarpało?:> eh.
hardtmuth
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 143
Dołączył(a): niedziela, 6 kwi 2014, 08:19
Lokalizacja: Gdańsk
Telefon: Motorola Moto G

Re: Hamowanie silnikiem - czy jest bezpieczne dla silnika

Postprzez Piotrek » wtorek, 10 mar 2015, 00:27

Jazda na luzie zużywa więcej paliwa niż hamowanie silnikiem
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Szkoła bezpiecznej jazdy i ecodrivingu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert