Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez KasiaD » środa, 17 gru 2014, 16:08

Drodzy forumowicze,

25 grudnia zbliżą się dużymi krokami. Niestety nie mam na myśli 1 dnia Świąt, ale dzień wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta.

Jeżeli zauważyliście ostatnio na swoich skrzynkach mailowych liczne maila od np. sklepów internetowych mówiące o aktualizacji lub zmianie regulaminu, to najprawdopodobniej chodzi właśnie o nową ustawę konsumencką.

Niedługo otrzymacie takie powiadomienie również od nas.

Jeżeli ktoś nie wie jeszcze o co chodzi z tą nową ustawą, poniżej kilka informacji w skrócie. Co zmienia ustawa:
- 14 dni na odstąpienie od umowy, zamiast 10
- konieczność poinformowania / odebrania zgody użytkownika wyraźnie o tym, że usługa jest włączana od razu (w momencie zakupu), w związku z czym użytkownik traci prawo do odstąpienia od umowy
- liczne obowiązki informacyjne, które musi spełnić usługodawca/sprzedawca zanim dojdzie do zaakceptowania umowy
- konieczność przekazania użytkownikowi regulaminu/umowy w stałej formie, najpóźniej w momencie zaakceptowania

Nowa wersja 9.1 aplikacji przeznaczonej dla Google Play zawiera już zmiany związane właśnie z ustawą konsumencką. W związku z czym np. przy nowej instalacji na waszym telefonie zostanie zapisany plik z regulaminem, który został zaktualizowany o obowiązki informacyjne wynikające z ustawy.

Więcej informacji będzie mogli niedługo przeczytać na naszym blogu. Jeżeli macie jakieś pytania, śmiało :) postaram się pomóc :)
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 853
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S2

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez mentos11 » środa, 17 gru 2014, 17:22

Czyli jak kupie abonament przez wasza stronę to jest 14 dni na rezygnacje z usługi bo obecnie abonamenty się uruchamiają przy ułożeniu trasy?
A czy teraz przy rozpoczęciu nowego abonamentu pojawi się okienko z pytaniem czy chcę włączyć abonament?
Avatar użytkownika
mentos11
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2961
Dołączył(a): piątek, 20 sie 2010, 08:02
Lokalizacja: Wawa
Telefon: moto g

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez KasiaD » czwartek, 18 gru 2014, 08:16

Przy ułożeniu pierwszej trasy zaczyna lecieć czas przypisany do abonamentu, ale od razu po zakupie usługa jest gotowa do użycia - możesz z niej skorzystać w każdej chwili. Analogicznym przykładem jest zakup np. gry komputerowej w pudełku. Można ją zwrócić, ale tylko jeżeli jest jeszcze zafoliowana. Aplikacja mobilna, czy też film VOD, w momencie zakupu jest już takim produktem, z którego „zdjęto folię”. Po to na każdej platformie są usługi testowe, aby każdy użytkownik mógł zapoznać się z aplikacją i usługą nawigacji zanim zdecyduje się na zakup.

Danie w takim przypadku możliwości odstąpienia przez 14 dni oznaczałoby zablokowanie usługi na 14 dni po zakupi. Czyli dzisiaj o godz. 17:00 kupujesz nawigację i nie możesz z niej od razu skorzystać, tylko dopiero po 14 dniach. Po pierwsze mamy ograniczone możliwości w odwlekaniu momentu włączenia usługi na różnych platformach, a po drugie uważamy, że nie jest to dobre rozwiązanie. Jeżeli ktoś kupuje abonament o godz. 2 nad ranem, bo akurat w tej chwili potrzebuje nawigacji, nie możemy kazać mu czekać 14 dni na jej włączenie. Ale jeżeli mamy go włączyć wcześniej, musimy poinformować użytkownika o takim fakcie. Dlatego przed zakupem abonamentu w getne, AppStore, czy WindowsPhone zostaniecie poproszeni o wyrażenie zgody na rezygnację z prawa odstąpienia od umowy, a w Google Play jest dodatkowa klauzula na popup dot. zakupu usługi (tutaj temat ogarnia google).

Wcześniej przepisy mówiły, że w przypadku usług cyfrowych dostępnych od razu po zakupie użytkownik z założenia tracił prawo odstąpienia od umowy - teraz trzeba o tym jawnie poinformować użytkownika przed zakupem.

Mentos sprawdź Google Play. Zobaczysz, że przy zakupie dowolnej aplikacji pojawiła się dodatkowa klauzula na okienku potwierdzającym zakup.
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 853
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S2

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez Piotrek » czwartek, 18 gru 2014, 09:07

To jest sprawa dobrej woli sprzedawcy. Na przykład można kupić nowy abonament kiedy wciąż ma się stary, czyli nowy abonament zostanie użyty dopiero za rok. Więc spokojnie można by mieć 14 dni na rezygnację z zakupu gdyby nie było oświadczenia o rezygnacji z tego prawa.


Na stronie http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl ... stapienie/ jest taki przykład:



Pozostałe umowy (np. usługi, zlecenia) – termin rozpoczyna bieg od dnia zawarcia umowy.
Przykład
Pierwszego lutego pan Marian zawarł poza lokalem przedsiębiorstwa umowę na świadczenie dodatkowych usług medycznych. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy jest możliwe do końca 15 lutego.
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez Lukasz NE » czwartek, 18 gru 2014, 09:41

Obiecany tekst na blogu dotyczący nowej ustawy konsumenckiej jest już dostępny http://www.blognavi.pl/support-i-tutori ... konsumenta Zachęcam do lektury.
Lukasz NE
Site Admin
Użytkownik forum Użytkownik forum
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
 
Posty: 1330
Dołączył(a): wtorek, 18 cze 2013, 12:37
Telefon: Nexus 5

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez KasiaD » czwartek, 18 gru 2014, 11:16

Piotrek, usługi cyfrowe są troszkę innym przypadkiem usług niż wspomniane przez Ciebie usługi medyczne. W marketach kupowanie usług na zapas tak jak na getne jest mocno utrudnione.
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 853
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S2

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez mentos11 » czwartek, 18 gru 2014, 11:20

No cóż przeczytałem regulamin i wynika z niego jedno, koniec z rezygnacją z usług juz wykupionych i ze zwrotem pieniędzy za część abonamentu niewykorzystanego, kiedyś była taka możliwość teraz już nie ma. Widzę że regulamin świadczenia usług jest podobny do google play, tam też za zakupione usługi nie otrzymamy zwrotu pieniędzy nie chodzi mi o gry czy aplikacje a abonamenty na usługi typu spotifi itp.

KasiaD napisał(a):Danie w takim przypadku możliwości odstąpienia przez 14 dni oznaczałoby zablokowanie usługi na 14 dni po zakupi. Czyli dzisiaj o godz. 17:00 kupujesz nawigację i nie możesz z niej od razu skorzystać, tylko dopiero po 14 dniach. Po pierwsze mamy ograniczone możliwości w odwlekaniu momentu włączenia usługi na różnych platformach, a po drugie uważamy, że nie jest to dobre rozwiązanie. Jeżeli ktoś kupuje abonament o godz. 2 nad ranem, bo akurat w tej chwili potrzebuje nawigacji, nie możemy kazać mu czekać 14 dni na jej włączenie. Ale jeżeli mamy go włączyć wcześniej, musimy poinformować użytkownika o takim fakcie. Dlatego przed zakupem abonamentu w getne, AppStore, czy WindowsPhone zostaniecie poproszeni o wyrażenie zgody na rezygnację z prawa odstąpienia od umowy, a w Google Play jest dodatkowa klauzula na popup dot. zakupu usługi (tutaj temat ogarnia google).


Kasiu nie zgodzę się z Tobą w punkcie dotyczącym blokady abonamentu na 14 dni, NE nie jest nawigacją offline i aktywowanie abonamentu jest dokładnie kontrolowane przez Was, czyli odstąpienie od umowy w ciągu czternastu dni jest jak najbardziej możliwy bo w każdej chwili możecie sprawdzić czy dana osoba skorzystała z usługi nawigacji więc nie przysługuje jej prawo do odstąpienia od umowy lub nie skorzystała i z nawigacji więc spełnia wymogi odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od zakupu i jest to sytuacja tożsama jak z zakupem gry w pudełku i jeśli nie ma śladów użytkowania (otwarcia) to przysługuje zwrot. Gdybyście chcieli to spokojnie moglibyście umożliwić zwrot zakupionej usługi w ciągu 14 dni, tylko prościej i taniej jest ograniczyć prawo do rezygnacji z usług użytkownika. Dlatego po zakupie jest informacja o zgodzie na rezygnację odstąpienia od umowy, bo tak jest prościej i zgodnie z prawem ale przynajmniej nikt już nie będzie mógł narzekać że nie wiedział skoro otrzymał informacje.
Nie mam pretensji do Was za takie podejście do sprawy, przynajmniej teraz będzie jasna informacja że jak zakupisz usługę to reklamacja nie uwzględnia zwrotu pieniędzy, jest tylko jeden mały szkopuł, chodzi o sytuację gdy po aktualizacji aplikacja NE, która dotychczas działała dobrze, okaże się że aplikacja już nie działa. W starym systemie z getne.pl zawsze była możliwość przeinstalowania sobie aplikacji starszej, teraz korzystając z google play jesteśmy tego pozbawieni, więc rozumiem że za czas braku możliwości korzystania z aplikacji w pełni, otrzymamy rekompensatę, chociażby w dodatkowym abonamencie za czas braku usług po zgłoszeniu pisemnej reklamacji (zgodnie z regulaminem)? Oczywiście aplikacja zostanie naprawiona lub przynajmniej cofnięta do wersji działającej, bo inaczej dodatkowy abonament nie ma sensu?
Dobra już kończę tą rozprawkę, po prostu teraz ekipa NE musi bardziej przyłożyć się do testów i szybciej reagować na zgłoszenia z problemami z nowa wersją aplikacji, bo użytkownik już ma coraz mniejsze pole do poradzenia sobie samemu z problemem. :|
Ja zostaję jeszcze przy wersji aplikacji z getne.pl :)
Avatar użytkownika
mentos11
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2961
Dołączył(a): piątek, 20 sie 2010, 08:02
Lokalizacja: Wawa
Telefon: moto g

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez Piotrek » czwartek, 18 gru 2014, 13:26

KasiaD napisał(a):Piotrek, usługi cyfrowe są troszkę innym przypadkiem usług niż wspomniane przez Ciebie usługi medyczne. W marketach kupowanie usług na zapas tak jak na getne jest mocno utrudnione.

Innym o tyle, ze ustawa zezwala (ale nie wymusza) na rezygnację z okresu rozwiązania umowy.

Co byłoby nie tak gdyby za początek korzystania z usługi uznać aktywację abonamentu ?

Mam wersję z GP i w NE można bez problemu zamówić licencje mimo że aktualna się nie skończyła. Nie rozumiem o jakich utrudnieniach mówisz.

Przy czym brak takiego okresu wypowiedzenia nie uważam za duży problem, polemizuje tylko ze zdaniem, że to jedyne albo oczywiste rozwiązanie.


Tutaj jest o treściach cyfrowych: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl ... golne#us02
Piotrek
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 150
Dołączył(a): środa, 3 gru 2014, 01:01
Telefon: Samsung Galaxy S3

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez KasiaD » czwartek, 18 gru 2014, 13:53

mentos11 napisał(a):No cóż przeczytałem regulamin i wynika z niego jedno, koniec z rezygnacją z usług juz wykupionych i ze zwrotem pieniędzy za część abonamentu niewykorzystanego, kiedyś była taka możliwość teraz już nie ma. Widzę że regulamin świadczenia usług jest podobny do google play, tam też za zakupione usługi nie otrzymamy zwrotu pieniędzy nie chodzi mi o gry czy aplikacje a abonamenty na usługi typu spotifi itp.


Nie jest prawdą to co piszesz. W poprzednim regulaminie był zapis dotyczący rezygnacji z usługi ze zwrotem całkowitych kosztów, ale wyłącznie do 10 dni od zakupu usługi. Rezygnacja po tym terminie nie wiązała się ze zwrotem kosztów za niewykorzystany abonament. Oczywiście zwykle staramy się iść naszym użytkownikom na rękę i pomagamy jak możemy.

Menotsie, napiszę inaczej, bo może faktycznie użyłam mało konkretnych słów. Macie rację odebranie zgody to nie jest jedyne rozwiązanie, ale na obecną chwilę nie mamy możliwości wstrzymania momentu aktywacji usługi do 14 dni. Zadanie to jest trudniejsze niż się Wam wydaje. Aby być w tej chwili w zgodzie z ustawą musimy odebrać od Was taką, a nie inną zgodę. W Google Play nie mamy wpływu na treść popup pokazywanego przez Google do zakupu usługi. W związku z tym każdy użytkownik kupuje usługę/aplikację z rezygnacją z prawa do odstąpienia od umowy. Chcemy poza tym wszystkich użytkowników traktować równo.

Poza tym wszystkim.... Mentosie... wielokrotnie pomagaliśmy Wam w różnych dziwnych sytuacjach. Kombinowaliśmy z Waszymi usługami i robiliśmy rzeczy, które są poza regulaminem. Wiesz dobrze, że staramy się robić naprawdę dużo, aby Wam pomóc w takich sytuacjach.
Dlatego jeżeli zdarzy się taka sytuacja, że aplikacja po prostu przestanie działać po aktualizacji na Waszym telefonie, nie wnikam w powody, zawsze macie możliwość zgłoszenia reklamacji, a my zrobimy wszystko, żeby pomóc.
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 853
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S2

Re: Nowa ustawa konsumencka 25.12.2014.

Postprzez KasiaD » czwartek, 18 gru 2014, 13:58

Jeszcze jedno - jeżeli kupicie w Google Play np. usługę roczną na Polskę i póki macie ją aktywną na koncie, nie możecie kupić dokładnie tej samej usługi jeszcze raz.
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 853
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S2

Następna strona

Powrót do Aktualności

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert