Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Wakacyjny test NaviExperta

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » poniedziałek, 26 lip 2010, 19:48

Radut napisał(a):...Najszybsza-Premium ma tendencje do totalnego kombinowania, co przy zbyt małej ilości danych CT oraz niedokładności map Imagis może mieć różne skutki...
Ale w tym wypadku Najszybsza-Premium wcale nie "kombinuje" bo jedzie droga krajową na wprost przez centrum Kielc. Kombinuje natomiast Optymalna-Premium objeżdżając Kielce drogą wojewódzką, i to szybciej niż Najszybsza. Zbliżony efekt wystąpił na trasie Gliwice-Karwia, gdzie trasa odchylona od Najszybszej przez punkt pośredni w Łodzi okazała się znacznie szybsza niż Najszybsza. Skoro Najszybsza-Premium nie jest najszybsza, to można postawić pytanie jaka jest? I do czego ma służyć? Pytanie oczywiście nie do Ciebie.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Radut » poniedziałek, 26 lip 2010, 20:34

Mi się wydaje że trasa Najszybsza-Premium to jest jakiś taki eksperymentalny wytwór, który ma w założeniu wyznaczać jakieś rewelacyjnie szybkie trasy, ale pewnie byłyby na to szanse dopiero wtedy, gdyby cały system nie kulał, to znaczy mielibyśmy bardzo dokładne mapy i mnóstwo danych CT zebranych od użytkowników, pokrywających całą siatkę dróg. Jak na razie widać że jeszcze daleka droga do takiego szczęścia, no ale cóż, próbować trzeba a nóż kiedyś się uda :D
Avatar użytkownika
Radut
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 213
Dołączył(a): środa, 28 paź 2009, 19:23
Lokalizacja: Lublin
Telefon: LG G3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez mindzik » środa, 28 lip 2010, 12:46

Przykład wypadku, którego NE nie potrafi dobrze zdiagnozować.
Wypadek wydarzył się na moście i most jest teraz zamknięty, nie ma na nim ruchu, to i nie ma danych.
góra kalwaria.jpg
góra kalwaria.jpg (156.08 KiB) Przeglądane 1540 razy
tu widok sytuacji na Targeo.
Scr000033.jpg
Scr000033.jpg (30.96 KiB) Przeglądane 1540 razy
Scr000034.jpg
Scr000034.jpg (41.69 KiB) Przeglądane 1540 razy

Przykładowa trasa z Grójca do Garwolina jak widać do momentu gdy NE ma dane o zatorze to go omija, ale na moście ich nie ma i prowadzi na most.
Dobrze by było, gdyby ktoś ręcznie, na te kilka godzin mógł wprowadzać blokadę (w tym wypadku na moście) aby NE na niego nie prowadził, ale z tego co wiem takiej możliwości jeszcze nie ma i lądujemy na odcinku drogi, który jest nieprzejezdny.
mindzik
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 632
Dołączył(a): piątek, 10 lip 2009, 09:04
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Nokia N8

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » środa, 28 lip 2010, 19:28

Radut napisał(a):Mi się wydaje że trasa Najszybsza-Premium to jest jakiś taki eksperymentalny wytwór, który ma w założeniu wyznaczać jakieś rewelacyjnie szybkie trasy, ale pewnie byłyby na to szanse dopiero wtedy, gdyby cały system nie kulał, to znaczy mielibyśmy bardzo dokładne mapy i mnóstwo danych CT zebranych od użytkowników, pokrywających całą siatkę dróg...
Jeśli słowa mają znaczyć, to co znaczą, to słowo trasa najszybsza oznacza po prostu, że szybszej od niej już nie ma. Mając dane o prędkościach można taką trasę bez problemu wyznaczyć. Jeśli dane te odpowiadają rzeczywistości, to trasa teoretycznie najszybsza okaże się najszybsza również w rzeczywistości. Jeśli dane są kiepskie, to niekoniecznie, ale to już inna sprawa. Krótki czas przejazdu jest jednym z podstawowych czynników określających jakość tras, a co za tym idzie jakość nawigacji. Tak właśnie są konstruowane testy nawigacji. Użytkownik nawigacji decydując się na trasę Najszybszą ma prawo ufać, że mimo iż może się ona okazać geometrycznie dłuższa i bardziej skomplikowana od innych, to doprowadzi go do celu w najkrótszym czasie. W przypadku NaviExperta zaufanie to jest całkowicie bezpodstawne (pomijam pogląd, że zaufanie do jakiegokolwiek słowa wyrażanego przez NE jest wyrazem skrajnej naiwności). Można to pokazać na wielu przykładach. Część z nich przedstawiłem we wcześniejszych postach. Dalsze to 4 trasy wiodące z miejsca mojego zamieszkania na piękne kapielisko położone w dzielnicy Czechowice.
gliwice-czechowice trasy.JPG
trasy: Optymalna, Najszybsza, Głównymi, Krótka
gliwice-czechowice trasy.JPG (77.12 KiB) Przeglądane 1523 razy
Wszystkie trasy zostały wyznaczone w czasie szczytu komunikacyjnego dzisiaj około 15:30. Wszystkie są różne. Ich charakterystyka jest następująca:
gliwice-czechowice charakterystyki.JPG
gliwice-czechowice charakterystyki.JPG (84.89 KiB) Przeglądane 1523 razy
Najbardziej zaskakujące jest to, że najszybsza z nich jest trasa Krótka. Trasa Najszybsza jest od niej dłuższa zarówno w sensie czasowym jak i co do długości. I bardzo pokrętna. Bystrzy analitycy dostrzegli by na niej sprytne omijanie korka - rzecz w tym, że żadnego korka nie ma. Dowodzi tego właśnie trasa Krótka, która przebiega przez odcinek rzekomo zakorkowany i jest najszybsza. Zachodzi również pytanie o cechy uzasadniające określenie optymalna dla trasy Optymalna-Premium. Niby pod jakim względem? Widać, że na określenie optymalna najbardziej zasługuje trasa Krótka: jest najprostsza, najkrótsza i najszybsza. I to całkowicie ignorując Community Traffic Online! Zjawisko takie zaobserwował także korzystający intensywnie z NE i posiadający olbrzymie doświadczenie kolega conyo. Na tym lista negatywnych zjawisk się nie kończy. Pomijam je ze względu na konieczność zwięzłości wypowiedzi.

Zachodzi zatem pytanie: gdzie leży problem? W moim głębokim przekonaniu w fatalnym sformułowaniu zadań optymalizacji prowadzących do określonych typów tras. Obawiam się, że są one tworzone całkowicie heurytycznie a autorzy już dawno przestali panować nad ich celem. Wydaje się, że ta sprawa wymaga systematycznego uporządkowania i przedefiniowania tak, aby można sensownie określać cechy pożądanego rodzaju trasy. Jest to z pewnością wykonalne.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Radut » środa, 28 lip 2010, 20:21

Czyli jak na razie to dobrze jest wyznaczyć kilka typów tras, porównać i wybrać najlepszą dla siebie. Pytanie brzmi tylko czy czasy przejazdu podawane dla tras "Głównymi" i "Krótka" są wyliczane na podstawie danych CT, czy może w jakiś inny sposób? Gdyż zasadniczo te typy tras mają nie korzystać z CT. Bo przypuszczam że czasy obliczane dla "Optymalnej" i "Najszybszej" są liczone właśnie na podstawie danych CT. Jeśli jednak tak samo liczone są czasy dla "Głównymi" i "Krótkiej" to można podejrzewać, że także przy układaniu tych tras ma swój udział CT, a niby nie powinien... taka zagadka :D
Avatar użytkownika
Radut
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 213
Dołączył(a): środa, 28 paź 2009, 19:23
Lokalizacja: Lublin
Telefon: LG G3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » czwartek, 29 lip 2010, 14:50

Poważny wypadek na Zakopiance koło Głogoczowa: http://wiadomosci.onet.pl/2681,2203863, ... kalne.html
powodujący poważne utrudnienia w ruchu. A co na to NE?
głogoczów.JPG
fragment trasy Kraków - Zakopane, g. 15:00
głogoczów.JPG (36.97 KiB) Przeglądane 1498 razy
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez kiloff » czwartek, 29 lip 2010, 16:19

Marian - pokazujesz dwie różne mapy które nie ma jak porównać. Jedna pokazuje średnie odcinkowe czasy przejazdu a druga wyznaczoną trasę.
Więcej powiedziałyby mapy przedstawiające to samo - np. wyznacz trasę w Targeo i w NE podając te same punkty początku i końca. W ten sposób porównamy przewidywane czasy i dowiemy się jak zostaną wyznaczone trasy.
Bardzo liczę na odpowiedź.

EDIT: Zdaje się że nic z tego, bo nie da się chyba w Targeo historycznie wyświetlić (nie znajduje w okolicach 15:00 takich wskazań jak pokazałeś) ani tym bardziej wyznaczyć trasy.
kiloff
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 71
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 16:23
Lokalizacja: 3miasto

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » piątek, 30 lip 2010, 15:07

Okazuje się, że sytuacja po wypadku rozwijała się jeszcze conajmniej do 14:30. W szczególności o godz. 12:00 Targeo pokazywało:
głowno_12.JPG
głowno_12.JPG (35.3 KiB) Przeglądane 1575 razy
W odpowiednio dużym powiększeniu widać, iż DK14 jest nadal zablokowana na grobli na zalewie, a odcinek ten jest zapewne pokonywany objazdem widocznym ponad zalewem. Potwierdzają to obrazy otrzymane z NE:
głowno_12_NE.JPG
głowno_12_NE.JPG (53.67 KiB) Przeglądane 1575 razy
Zwraca uwagę brak reakcji NE na tę sytuację: NE nadal wytycza trasę przez odcinek nieprzejezdny, zaś czas przejazdu jest taki, jakby korka wcale nie było.
Trasa została odblokowana dopiero około 14:00:
głowno_14.JPG
głowno_14.JPG (35.56 KiB) Przeglądane 1575 razy
Reasumując, jeśli nawet NE zdoła dokonać detekcji elementów sytuacji polegającej na zablokowaniu ruchu na pewnym odcinku, to nie jest w stanie prawidłowo jej zinterpretować. Skutkuje to niewyznaczeniem objazdu takiego miejsca. A właśnie możliwość omijania nieprzewidywalnych korków ma uzasadniać sensowność CT Online. Przydatność obecnej wersji CT Online stoi zatem pod poważnym znakiem zapytania.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

planowanie trasy czyli wszystkie drogi prowadzą przez Wrocła

Postprzez liderc4 » sobota, 31 lip 2010, 20:14

Witam

W poniedziałek rano wyjazd, sporo km do zrobienia w 2 tygodnie, na pierwszy dzień planuje wpaść do rodziny w Barwicach (zachodniopomorskie), potem reszta województwa i w parę miejsc nad morzem :)
Odpalam NE i sprawdzam sobie trasy - najpierw optymalna - pokazuje A4 przez Wrocław i dalej na Barwice. Już mi się to nie podoba ponieważ kilka razy tamtędy jeździłem i wiem że trasa tragiczna i nie chce mi się znowu jechać prawie 12 godzin z postojami. Co ciekawe wg Ne to tylko około 10 godzin (trasa optymalna).
Tymczasem trasa optymalna Targeo :
Obrazek
Bardzo dobra trasa szczególnie do powrotów w sobotę :). W zeszłym roku zrobiłem ją w ponad 8godzin wracając :).
Ok , myślę sobie sprawdzę szybką w NE.
Sprawdzam wyniki a tu praktycznie trasa niczym się nie rożni od optymalnej :o
Odpalam Targeo i mam :
Obrazek
:P , to co chciałem zobaczyć w NE, szybka bardzo przyjemna chociaż nużąca trasa, którą na pewno pojadę w poniedziałkowy poranek !
Ostania nadzieja odplam krótka w Ne tu : omijam autostradę, pcham się przez Kraków, i jadę wioskami do poznania.
Trasa targeo :
ok, taka sama jak Ne :
Obrazek
, na pewno nie będę nią jechać.
Podsumowanie - 2 : 0 dla Targeo, i tu nasuwa się pytanie dlaczego Ne nie pokazał ani jednej z tych tras ?
Jechałem już kilka razy trasą z NE, zawsze to była masakra, z doświadczenia wiem że te dwie trasy zaproponowane przez Targeo są lepsze.
Tak więc pozostaje ustawić ręcznie trase w Ne i w drogę mając nadzieje że nawigacja przypadkiem nie każe mi wracać w połowie drogi do Wrocławia 8-)

pozdrawiam
Wojtek

ps. jak robicie zrzuty ekranu NE ?
Bo nie prędkość zabija tylko jej gwałtowna utrata
Obrazek
Avatar użytkownika
liderc4
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 9 lut 2010, 11:42
Lokalizacja: Kraków
Telefon: Samsung Wave S8500

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Spychacz » sobota, 31 lip 2010, 20:39

szkoda gadać a raczej pisać...

Wczorajsza trasa Poznań - Mieścisko, za Murowaną Gośliną wpakowałem się w mega korek (wahadło, remont drogi) NE nic mi nie pokazało i prowadziło przez ten korek, po godzinie stania i odświeżania mapy nadal nie pokazało korka, CT to jedna wielka ściema i nic więcej, szkoda w ogóle NE odpalać bo omijanie korków nie działa więc lepiej OVI bo ma ładniejsze mapy :D
Spychacz
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 144
Dołączył(a): środa, 6 sty 2010, 18:33
Lokalizacja: Poznań
Telefon: Nokia Lumia 720

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Archiwum 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert