Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Wakacyjny test NaviExperta

Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » wtorek, 20 lip 2010, 09:01

Trwają wakacje. Wiele drog wiodących do tradycyjnych miejsc letniego wypoczynku korkuje się. Problem ten nasila się szczególnie w okresie zmian turnusów, zwłaszcza w soboty. Do końca wakacji takich dni zostało jeszcze sporo. W sąsiednich wątkach zaczynają się już pojawiać posty na ten temat. Sadzę, że ze wzgledu na specyfikę tego tematu uzasadnione jest otwarcie wątku dla relacji o zarówno pozytywnych jak i negatywnych doświadczeniach z wakacyjnych wyjazdów. Wnioski będą z pewnością pomocne zarówno użytkownikom jak i - zwłaszcza w sytuacji poważnego opóźnienia wersji 6.0 - twórcom NE.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez marcin0218 » wtorek, 20 lip 2010, 10:33

A orientujesz się co wpisać by dostać się za pomocą NE na lotnisko Berlin-Schonefeld? bo jak wpisuje w NE Berlin-Schonefeld to niestety pokazuje się ze błędne miasto wpisałem...
marcin0218
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1
Dołączył(a): poniedziałek, 19 lip 2010, 13:56
Telefon: nokia n95

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez potworny » środa, 21 lip 2010, 15:07

Napiszę o wakacjach z mojego punktu widzenia.

Mieliśmy okazję pojechać w góry. W okolice miejscowości Ustrzyki Dolne. Trasa zaczęta w Warszawie.

PLUSY:
1) W jedną i w drugą stronę NE układał trasy z ominięciem centrów wszelkich miast i miasteczek, jakie napotkaliśmy po drodze.
2) Co jakiś czas odświeżałem trasę, w związku z czym NE raz zmienił jej przebieg w Rzeszowie. Pewnie uwzględniając najnowsze zdarzenia drogowe w tym mieście
3) NE doprowadził pod same drzwi gospody, w której mieliśmy się zatrzymać
4) Obserwując na mapie przebieg trasy, skrzyżowania, tereny zabudowane, można bezpieczniej zaplanować wyprzedzanie innych pojazdów

MINUSY:
1) W jednym z miast (nie pamiętam Radom czy Rzeszów) NE zaproponował jazdę chodnikiem
2) Miałem telefon w sieci Era - tragiczny zasięg czasami utrudniał korzystanie z nawigacji. Zmiana karty na Plus znacznie poprawiła komfort korzystania.
3) Jadąc w bardziej górzyste tereny, straciłem zasięg GSM (Plus i Era) oraz zasięg GPS - nawigacja stała się bezużyteczna, gdyż nie dało się nawet obejrzeć już pobranej trasy
potworny
 

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez faranek22 » piątek, 23 lip 2010, 09:28

Najlepiej jakby powstał system ostrzegania o korkach... Złączyć nawigację z siecią gsm i można by szybko powiadamiać o korku itp.





------------------------
proxy
Ostatnio edytowano poniedziałek, 20 wrz 2010, 16:08 przez faranek22, łącznie edytowano 2 razy
faranek22
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2
Dołączył(a): niedziela, 17 sty 2010, 20:55

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez mindzik » piątek, 23 lip 2010, 18:50

Opiszę przypadek z dziś. Trasa Warszawa-Skierniewice wyjeżdzam parę minut po 18, sprawdzam jak dziś prowadzi. Trasa jak ostantnio czyli przebijamy się przez Komorów do Gierkówki, jednym słowem standard.
Ruszam, w jednym miejscu zaraz na starcie pojechałem inaczej, co poskutkowało ponownym przeliczeniem i prowadzi drogą na Poznań, myśle sobie ciekawe czemu, ale jadę. Słuchając trójki, słyszę żę w Radziejowicach był wypadek i są ogromne korki, niestety wypadek był tragiczny
Plus dla CT-online.
mindzik
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 632
Dołączył(a): piątek, 10 lip 2009, 09:04
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Nokia N8

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » sobota, 24 lip 2010, 19:25

Przedstawię obecnie analizę trasy Gliwice-Karwia, którą przebyłem dwa tygodnie temu w sobotę 10 lipca. W tym celu wykonałem dzisiaj symulację wyznaczając te trasę o dokładnie tej samej porze, tzn. 6:00, a następnie przeliczając ją w tych samych miejscach i tych samych chwilach czasu. Wyniki okazały się nieomal takie same jak 2 tygodnie temu. Zacząłem od trasy Najszybszej, o długości 595km i czasie jazdy 8h 44min, która wiodła przez Kalisz, Bydgoszcz do A1. Następnie sprawdziłem trasę Najszybszą wiodącą przez Łódź. O dziwo okazało się, że czas jazdy tą trasą wypadł jeszcze krótszy, a minowicie 8h 31min, zaś długość trasy 611km:
gliwice-karwia o 6 rano.JPG
gliwice-karwia o 6 rano.JPG (86.55 KiB) Przeglądane 2191 razy

Wybrałem jazdę przez Łódź. Szczegóły przejazdu przez Łódź, Włocławek i Toruń wyglądają następująco:
gliwice-karwia o 6 rano detale.JPG
gliwice-karwia o 6 rano detale.JPG (79.54 KiB) Przeglądane 2191 razy
Jednocześnie sprawdziłem, że czas dojazdu do pewnego punktu przed skrzyżowaniem DK1 i DK67 we Włocławku wyniesie 4h 40min. Zatem o 10:30 odświeżyłem trasę od tego punktu do Karwii. Trasa uległa radykalnej zmianie - wiodąc przez Lipno, Golub-Dobrzyń i Grudziądz pominęła całkowicie Toruń. Sumaryczny czas jazdy wydłużył się o 40min, długość trasy o 6km.
Wyniki wraz ze szczegółami przejazdu przez Grudziądz wyglądają jak poniżej:
włocławek-karwia o 10.40.JPG
włocławek-karwia o 10.40.JPG (78.78 KiB) Przeglądane 2191 razy
cdn...
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » sobota, 24 lip 2010, 20:07

cd poprzedniego postu

Jadąc 2 tygodnie temu zrobiłem przerwę obiadową w położonym przy S6 TESCO Gdynia, skąd wyruszyłem w dalszą podróż o 14:45. Dlatego też o tej porze wyznaczyłem dalszą trasę do Karwii. W stosunku do planowanej o 6:00 uległa ona zmianie tak, aby objechać korki na trasie DK6 wiodącej z S6 przez Rumię do Redy. W efekcie trasa wyznaczona jako Optymalna Premium miała długość 54km i czas jazdy 1h 12min. Trasa Najszybsza Premium o długości 59km i czasie jazdy 1h 09 min okazała się bardziej skomplikowana, więc wybrałem Optymalna Premium.
TESCO Gdynia - karwia o 14.45.JPG
TESCO Gdynia - karwia o 14.45.JPG (72.14 KiB) Przeglądane 2184 razy

Sumaryczny czas jazdy odczytany z komputera samochodu wyniósł 9h 20 min, był zatem o 50 min dłuższy od planowanego o 6:00.

Drogę powrotną w sobotę 17 lipca odbyłem trasą: Karwia-S6-A1-Bydgoszcz-Inowrocław-Konin-Kalisz-Grabów nad Prosną - Opatów - Kluczbork - Olesno - Strzelce Opolskie - A4 - DK88 - Gliwice. Wyjechałem o 9:00. Większych niespodzianek nie było, a najbardziej zadziwiający był fakt, że czas jazdy 8h 11min zgodził się co do minuty z prognozowanym. Oczywiście o żadnych korkach na trasie nie było mowy. Jedyny efekt Online miał miejsce w Olesnie, gdzie zamiast przez Zawadzkie - Pyskowice trasa została zmieniona na Strzelce Opolskie - A4 -Gliwice. Wynikło to zapewne ze zwolnienia dojazdu do Gliwic przez powracających z różnych kąpielisk położonych na północ od Gliwic.

Czas na konluzje:

Widać wyraźnie, że CT Online rozpoznaje trwające dłużej korki i gdy się na nie natknie potrafi je omijać. Jest to cecha bardzo cenna.
Niestety całkowicie kuleje zdolność do ich prognozowania, a zwłaszcza w sytuacji, gdy mają one charakter powtarzający się. Dowodzi tego niemal doskonała replika tras i czasu ich trwania w kolejne soboty letniej zmiany turnusu. Ta wada zdecydowanie obniża wartość CT Online. Krótko mowiąc zamiast jechać iluzorycznie szybszą trasą, na której z pewnością bądą korki, w których można będzie albo utknąć albo nadkładając czasu i drogi je ominąć, lepiej jechać drogą, na której z pewnościa ich nie ma, a rzeczywisty czas jazdy jest taki jak prognozowany.

Prawidłowo zaprojektowany system powinien brać pod uwagę rozkłady prędkości dla tych specyficznych dni. W szczególności wyznaczona na poczatku trasa i czas jej trwania powinny się praktycznie pokrywać z trasą faktycznie zrealizowaną, zaś funkcje Online powinny zadziałać jedynie w przypadku nieprzewidywalnych zaburzeń typu wypadek.

Jest całkowicie jasne, że rozważanym przypadku należało wybrać niewrażliwą na sezon urlopowy trasę wiodącą przez centrum kraju. Właściwą decyzję powinien jednak podejmować system nawigacyjny a nie użytkownik.

Przykład ten pokazuje, że w 100% potwierdziły się obawy, które wyraziłem blisko rok temu w usuniętym wątku "Community Traffic - wielka ściema". Na zbliżony temat pisałem również w komentarzu http://ralphocean.wordpress.com/2008/11/14/trasa-z-poznania-w-karkonosze-i-z-powrotem/#comment-274. Uwagi te pozostają w znacznym stopniu słuszne także w odniesieniu do CT Online.

Wybór jako Najszybszej trasy o prognozowanym czasie jazdy dłuższym o 11min od innej trasy świadczy chyba o jakimś błędzie algorytmu.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Radut » niedziela, 25 lip 2010, 23:54

To ja może wakacyjnie pochwalę NE. W tym miesiącu zrobiłem z NE trasę Lublin - Cieszyn, i po kilku dniach droga powrotna. Mogę powiedzieć że jestem bardzo zadowolony z ułożonej trasy. Pomimo jazdy w dniu roboczym w środku tygodnia, NE prowadził mało zatłoczonymi (lub bardzo często niemalże pustymi) drogami wojewódzkimi, krajowymi lub dobrymi drogami ekspresowymi (których jest tym więcej im bardziej na zachód kraju ;) ) Zauważyłem że system kombinuje w ten sposób że przeciska się mniej ruchliwymi drogami od jednej ekspresówki (lub innej dobrej drogi) do drugiej. Podróżuje się bardzo przyjemnie i mając porównanie sprzed kilku lat, kiedy to pokonywałem tą samą drogę ale trasą układaną przez siebie "ręcznie" wg mapy i portali typu Targeo, to różnica jest niebo a ziemia :) Miałem wrażenie że dotarłem do celu stosunkowo szybko i nie zmęczony "walką" na drodze :D Poza tym, system sprawnie ominął wszystkie duże miasta, praktycznie w ogóle na trasie ponad 400 km nie doświadczyłem korka, poza jednym wyjątkiem - obwodnica GOP pomimo że jest świetną trasą dwujezdniową to strasznie korkuje się w miejscach skrzyżowań ze światłami, momentami jest to makabra. Jednak ogólnie jakoś te kilka km da się pokonać i nie wiem czy dało by się to jakoś sensownie ominąć, zyskując przy tym na czasie - możliwe że nie. Była też jedna niezbyt udana próba ominięcia "korka, którego nie było" w Opatowie ale w ogólnym rozrachunku jest to drobiazg, który można wybaczyć :) Tak więc reasumując mogę stwierdzić że mój letni test NE wypadł pomyślnie :mrgreen:
Avatar użytkownika
Radut
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 213
Dołączył(a): środa, 28 paź 2009, 19:23
Lokalizacja: Lublin
Telefon: LG G3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Marian » poniedziałek, 26 lip 2010, 14:56

Radut napisał(a):To ja może wakacyjnie pochwalę NE. W tym miesiącu zrobiłem z NE trasę Lublin - Cieszyn, i po kilku dniach droga powrotna. Mogę powiedzieć że jestem bardzo zadowolony z ułożonej trasy. Pomimo jazdy w dniu roboczym w środku tygodnia, NE prowadził mało zatłoczonymi (lub bardzo często niemalże pustymi) drogami wojewódzkimi, krajowymi lub dobrymi drogami ekspresowymi (których jest tym więcej im bardziej na zachód kraju ;) ) Zauważyłem że system kombinuje w ten sposób że przeciska się mniej ruchliwymi drogami od jednej ekspresówki (lub innej dobrej drogi) do drugiej. Podróżuje się bardzo przyjemnie...
Trasa Optymalna Premium wygląda faktycznie dobrze, ale przyjemność jazdy wynika przede wszystkim z istnienia dobrych i niezatłoczonych dróg. Zaletą NE jest to, że potrafi z nich skorzystać. Zdecydowaną większość trasy stanowią drogi krajowe 19, 74, 78 i 86 oraz 2 odcinki ekspresowej S1. Są również dwa odcinki drogami wojewódzkimi: 765 pomiedzy 74 i 46 oraz 796 z Zawiercia do S1. O ile korzystanie z dróg wojewódzkich i ekspresowych jest naturalne, zwłaszcza że leżą blisko linii łączącej Lublin z Cieszynem, to NE miał wbudowane mechanizmy unikania dróg o mniejszym natężeniu ruchu. I skorzystanie z dróg wojewódzkich stanowi być może istotny tegoroczny postęp. Ale gdy zastosujemy trasę Najszybszą Premium sytuacja się zmienia w sposób raczej nieoczekiwany. Droga wojewódzka 765 znika, pojawia się przejazd przez centrum Kielc i 7 a czas jazdy wydłuża się:
lublin-kielce.JPG
Trasy Optymalna i Najszybsza, wyjazd poniedziałek 6:00
lublin-kielce.JPG (95.18 KiB) Przeglądane 1922 razy

Coś w tych algorytmach chyba jednak nie gra!
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Wakacyjny test NaviExperta

Postprzez Radut » poniedziałek, 26 lip 2010, 18:00

Powiem że nie korzystam z trasy Najszybszej-Premium, zawsze wybieram Optymalną-Premium. Tej pierwszej jakoś nie ufam, być może po części dlatego że odkąd pamiętam narzekania na forum dotyczyły głównie tego sposobu wytyczania trasy, z drugiej strony wywnioskowałem że Najszybsza-Premium ma tendencje do totalnego kombinowania, co przy zbyt małej ilości danych CT oraz niedokładności map Imagis może mieć różne skutki. Wszystkie trasy jakimi jechałem były w wariancie Optymalna-Premium.
Avatar użytkownika
Radut
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 213
Dołączył(a): środa, 28 paź 2009, 19:23
Lokalizacja: Lublin
Telefon: LG G3

Następna strona

Powrót do Archiwum 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert