Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Re: Intuicyjność interfejsu wersji NE 6.0

Postprzez ruphert » piątek, 13 sie 2010, 22:32

Jest szansa na klawiaturę ekranową qwerty? Nie po to sobie kupowałem telefon dotykowy z dużym ekranem żeby się teraz uwsteczniać z komboklawiszami ;)
ruphert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 52
Dołączył(a): poniedziałek, 26 kwi 2010, 20:20
Telefon: HTC Magic

Re: Intuicyjność interfejsu wersji NE 6.0

Postprzez vtec_z » wtorek, 17 sie 2010, 12:11

W chwili obecnej (6.0 beta2) próba wybrania punktu trasy w podstawowym (nowym) interfejsie spośród Moich Punktów (MP) skutkuje bardzo często wyświetleniem listy punktów odpowiadających wprowadzonemu łancuchowi znaków. Lista ta - zupełnie niepotrzebnie - obciąża transfer danych i utrudnia dostęp do danych dostępnych w telefonie na liście MP.

Jeżeli zdefiniowany Mój Punkt ma krótką nazwę to algorytm wyszukiwania pomija taki MP - mnie spotkało to dla nazwy DOM.

O ile pamiętam to na forum padła już deklaracja ze strony pracowników NE, że w kolejnych wersjach dostęp do listy MP zostanie wyprowadzony jawnie do menu układania trasy. Mam nadzieję, że przy okazji zostaną usunięte opisane powyżej uciążliwości.
First man, then machine (Soichiro Honda)
Avatar użytkownika
vtec_z
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 976
Dołączył(a): czwartek, 10 wrz 2009, 07:51
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Lumia 640XL LTE

Re: Intuicyjność interfejsu wersji NE 6.0

Postprzez lchmiel » wtorek, 17 sie 2010, 20:28

vtec_z napisał(a):O ile pamiętam to na forum padła już deklaracja ze strony pracowników NE, że w kolejnych wersjach dostęp do listy MP zostanie wyprowadzony jawnie do menu układania trasy. Mam nadzieję, że przy okazji zostaną usunięte opisane powyżej uciążliwości.


Prosili o to przynajmniej: jotde, vtec_z - jak wyżej (pisał o "moich punktach" chyba dwa razy), oraz ja. To już trzy osoby! Doliczmy jeszcze moją Żonę, która nie pisuje na forum, uzbiera się cały tłum :D . No to my czekamy.

Na marginesie kwestii intuicyjności, to co do mnie, mam skromne wymagania: poza tym co powyżej już tylko, żeby mapy były aktualne i żeby korki były aktualne, no i radarynamapie, i już prawie niczego mi do szczęścia nie brak. A, i asystent pasa ruchu. I automatyczne przeliczanie trasy, gdy potrzeba. To już prawie wszystko.

Wracając do intuicyjności, "prawie", to znaczy, że mnie przydałaby się możliwość wyboru domyślnej skali mapy. Jeden telefon ma duży ekran, inny mały, ktoś ma dobre oczy, ktoś gorsze, trudno wszystkim dogodzić. Ta skala byłaby bazową do automatycznego powiększania przy manewrach.
LChmiel
Avatar użytkownika
lchmiel
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1306
Dołączył(a): piątek, 21 sie 2009, 13:13
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy S8 SM-G950F Orange

Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez Sad_M » piątek, 20 sie 2010, 18:31

Witam,

Tytułem wstępu - amatorsko (a także w sporej mierze zawodowo) interesuję się tematyką usability, czyli intuicyjnością interfejsów użytkownika. Dlatego też chciałbym podzielić się z Wami (a właściwie przekazać deweloperom NE ;) ) kilkoma pomysłami, które usprawniłyby komunikację NE z człowiekiem. Pomysły te nie są trudne w implementacji, choć jak domyślam się jest już zbyt późno, by załoga NE zastanowiła się nad uwzględnieniem ich w wersji 6.0, ale kto wie... może w siódemce się pojawią? :)

No to zaczynamy:

Informacje o zjazdach z ronda

Problem:
Gdy zbliżamy się do ronda, słyszymy informację typu "Na rondzie w lewo, czwarty zjazd". W sytuacji, w której np. pasażer rozmawia przez telefon, lub na zewnątrz robotnicy szaleją z młotem pneumatycznym bardzo łatwo jesteśmy w stanie nie usłyszeć tego komunikatu (ani jego powtórzeń). Przejazd przez rondo może być na tyle niebezpieczny, że jednoczesne kontrolowanie sytuacji drogowej i gapienie się w ekranik w poszukiwaniu prawidłowego zjazdu może spowodować katastrofę komunikacyjną.

Propozycja:
Ikona przedstawiająca rodzaj następnego manewru może zostać wzbogacona o numer zjazdu. Chyba najlogiczniejsze byłoby wrzucenie cyfry (np. "3") w środek symbolu ronda. Oczywiście sama ikona powinna zostać przerobiona tak, aby cyfra była czytelna.


Rozpoczęcie nawigacji

Problem:
Nie zawsze rozpoczynamy naszą podróż mając samochód zaparkowany przy ulicy i ustawiony we właściwym kierunku. Może być to jakieś podwórko, parking w hipermarkecie, nieoznakowana uliczka, czy wręcz wioska, dla której nie ma informacji kartograficznej. W takich sytuacjach NE znajduje najbliższy punkt na drodze i za pomocą czerwonej kreski próbuje nas na niego naprowadzić. Jeśli zaparkowaliśmy samochód pośrodku kwartału ulic, to za cholerę nie będziemy wiedzieć w którym kierunku mamy zmierzać, ponieważ aplikacja może nam co najwyżej podpowiedzieć nazwy ulic, które i tak nam nic nie mówią, bo jesteśmy w nieznanym nam miejscu.

Propozycja:
Przy obecnych ograniczeniach sprzętowych nie możemy liczyć na szybkie odświeżanie się ekranu i pokazanie nam właściwego kierunku. Można za to spróbować liczyć na błyskotliwość kierowcy i przy rozpoczęciu nawigacji podać mu wskazówkę w postaci komunikatu głosowego o treści "Jedź na północ", "Jedź na południowy zachód" itp. Niektórym pewnie pomoże...

Jazda po bezdrożach

Problem:
Sytuacja bardzo podobna do powyższej: znajdujemy się na parkingu hipermarketu w gąszczu ulic jednokierunkowych. Zaparkowaliśmy przy wjeździe na parking, lecz wyjazd z parkingu jest po jego drugiej stronie. NE pokazuje, że naszym punktem startowym jest jakaś duża ulica w pobliżu, natomiast my znajdujemy się na bezdrożach. Oczywiście, żeby dostać się na tą ulicę musimy najpierw kołować po parkingu, a potem pokręcić się jednokierunkowymi uliczkami, żeby dojechać do punktu startowego. W międzyczasie telefon zbluzga nas dziesiątkami obelg typu "Jedziesz w złym kierunku", "Zjechałeś z trasy" itp. No i co chwilę będzie próbował przeliczać trasę na nowo.

Propozycja:
Na początku trasy, gdy znajdujemy się na bezdrożach, NE powinien zapytać użytkownika, czy jest w stanie dotrzeć samodzielnie do punktu startowego. Jeśli potwierdzi, to "karcące" komunikaty nie powinny być odtwarzane, a trasa nie jest rekalkulowana. Dopiero po dojechaniu do "niebieskiego" odcinka trasy tryb samodzielny się wyłącza. Oczywiście wyłączenie trybu samodzielnego powinno być dostępne w dowolnym momencie.


"Daleko jeszcze?" - czyli zaspokajamy ciekawość Osła ze Shreka

Problem:
GUI informuje nas o planowanym czasie dotarcia do celu, a także pozostałym dystansie. Nie ma natomiast informacji o tym, jaką część trasy już pokonaliśmy. Zatem nie możemy określić, że "jesteśmy w połowie trasy".

Propozycja:
Pasek "komputera pokładowego" informujący o ulicy, na której się znajdujemy może być jednocześnie paskiem postępu.


No dobra, tyle wymądrzania się :lol:
Sad_M
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 5
Dołączył(a): niedziela, 15 sie 2010, 14:14
Lokalizacja: Zabrze
Telefon: HTC G1

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez jotde » piątek, 20 sie 2010, 21:35

Sad_M napisał(a):Rozpoczęcie nawigacji

Problem:
Nie zawsze rozpoczynamy naszą podróż mając samochód zaparkowany przy ulicy i ustawiony we właściwym kierunku. Może być to jakieś podwórko, parking w hipermarkecie, nieoznakowana uliczka, czy wręcz wioska, dla której nie ma informacji kartograficznej. W takich sytuacjach NE znajduje najbliższy punkt na drodze i za pomocą czerwonej kreski próbuje nas na niego naprowadzić. Jeśli zaparkowaliśmy samochód pośrodku kwartału ulic, to za cholerę nie będziemy wiedzieć w którym kierunku mamy zmierzać, ponieważ aplikacja może nam co najwyżej podpowiedzieć nazwy ulic, które i tak nam nic nie mówią, bo jesteśmy w nieznanym nam miejscu.

Propozycja:
Przy obecnych ograniczeniach sprzętowych nie możemy liczyć na szybkie odświeżanie się ekranu i pokazanie nam właściwego kierunku. Można za to spróbować liczyć na błyskotliwość kierowcy i przy rozpoczęciu nawigacji podać mu wskazówkę w postaci komunikatu głosowego o treści "Jedź na północ", "Jedź na południowy zachód" itp. Niektórym pewnie pomoże...



Szczerze mówiąc nie bardzo potrafię przypomnieć sobie przypadki ruszania, gdzie bez problemu określiłbym kierunki geograficzne. Ale gdyby tak na dzień dobry pokazać nieco oddalony widok 2D (nawet gdy jest opcja 3D aktywna) to większości przypadków potrafiłbym określić jak ma się moja obecna orientacja do mapy i ruszyć gdzie trzeba. A jakby jeszcze NE pohamował się przez pierwszą minutę od przeliczania trasy to byłoby super. Obecnie najczęściej wygląda to tak, że ruszam oczywiście w złym kierunku, NE mówi "jedziesz w złym kierunku" ja zaczynam nawracać, NE zaczyna przeliczać trasę... w efekcie znowu otrzymuję komunikat jedziesz w złym kierunku i zaczynam dostawać szału. Razu pewnego zdarzyło mi się tak 5 razy zawrócić i w końcu wściekły wyłączyłem NE. Po prostu ściągnie nowej trasy jest zbyt wolne na takie zabawy - do tego trzeba mieć mapę offline i szybki procek.

Wiem, że można wyłączyć auto-przeliczanie, ale ja lubię tę funkcję (bo nie trzeba dodatkowo szukać czegoś w czasie jazdy). Tylko ta pierwsza minuta gdyby tak można było auto-przeliczanie wstrzymać...
Avatar użytkownika
jotde
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 316
Dołączył(a): wtorek, 1 wrz 2009, 10:21
Telefon: Samsung GT-i8160

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez Marian » piątek, 20 sie 2010, 23:15

jotde napisał(a): Szczerze mówiąc nie bardzo potrafię przypomnieć sobie przypadki ruszania, gdzie bez problemu określiłbym kierunki geograficzne. ...Obecnie najczęściej wygląda to tak, że ruszam oczywiście w złym kierunku, NE mówi "jedziesz w złym kierunku" ja zaczynam nawracać, NE zaczyna przeliczać trasę... w efekcie znowu otrzymuję komunikat jedziesz w złym kierunku i zaczynam dostawać szału....
Ja z kolei nie mogę sobie przypomnieć sytuacji, w której nie wiedziałbym, w którą stronę ruszyć. Wynika to chyba z tego, że nie używam nawigacji "w ciemno" lecz zaczynam od zaplanowania i obejrzenia trasy. Dlatego też dla mnie ważna jest przyjazność jej planowania i modyfikacji. A to było, jest i zapewne niestety nadal będzie "skopane" w NE.
Rozumiem, że osoby żyjące chwilą na refleksję czasu nie mają - choć z wielu wypowiedzi wynika, że w istocie marnują go zmagając się z eksperymentalnym ustalaniem właściwego kierunku jazdy. W wojskowości nazywa się to "rozpoznanie bojem" z góry zakładającym wysokie straty.
jotde napisał(a):Ale gdyby tak na dzień dobry pokazać nieco oddalony widok 2D (nawet gdy jest opcja 3D aktywna) to większości przypadków potrafiłbym określić jak ma się moja obecna orientacja do mapy i ruszyć gdzie trzeba.
To jest już chyba zrealizowane jako efekt procedury "modyfikuj trasę" - w tym wypadku całkiem niepotrzebnie, bo osoby mające problem z początkowym kierunkiem jazdy poza "prowadź do" raczej nie wychodzą.
Reasumując, Twoja propozycja jest doskonała jako wykończenie "prowadź do", natomiast "modyfikuj trasę" powinno się kończyć widokiem trasy z możliwością przejścia do trybu nawigacji (a nie nieuchronnością jak to jest obecnie). Wtedy każdy typ użytkownika miałby swoje we właściwym miejscu. I nawet dumny programista nie straciłby swego "dzieła" - wystarczyłoby je tylko przenieść do innej procedury.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez roman_tp » sobota, 21 sie 2010, 07:36

Sad_M napisał(a):Informacje o zjazdach z ronda

Problem:
Gdy zbliżamy się do ronda, słyszymy informację typu "Na rondzie w lewo, czwarty zjazd". W sytuacji, w której np. pasażer rozmawia przez telefon, lub na zewnątrz robotnicy szaleją z młotem pneumatycznym bardzo łatwo jesteśmy w stanie nie usłyszeć tego komunikatu (ani jego powtórzeń). Przejazd przez rondo może być na tyle niebezpieczny, że jednoczesne kontrolowanie sytuacji drogowej i gapienie się w ekranik w poszukiwaniu prawidłowego zjazdu może spowodować katastrofę komunikacyjną.

Propozycja:
Ikona przedstawiająca rodzaj następnego manewru może zostać wzbogacona o numer zjazdu. Chyba najlogiczniejsze byłoby wrzucenie cyfry (np. "3") w środek symbolu ronda. Oczywiście sama ikona powinna zostać przerobiona tak, aby cyfra była czytelna.


propozycja rzuvona jesli dobrze pamietam przed wydaniem v.5 - jak widac nikomu z NE nie spodobala sie.
Avatar użytkownika
roman_tp
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 673
Dołączył(a): czwartek, 16 lip 2009, 13:35
Lokalizacja: Lusówko
Telefon: CAT B15

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez Marian » sobota, 21 sie 2010, 09:19

Sad_M napisał(a):Problem:
Gdy zbliżamy się do ronda, słyszymy informację typu "Na rondzie w lewo, czwarty zjazd". W sytuacji, w której np. pasażer rozmawia przez telefon, lub na zewnątrz robotnicy szaleją z młotem pneumatycznym bardzo łatwo jesteśmy w stanie nie usłyszeć tego komunikatu (ani jego powtórzeń).
Propozycja:
Ikona przedstawiająca rodzaj następnego manewru może zostać wzbogacona o numer zjazdu. Chyba najlogiczniejsze byłoby wrzucenie cyfry (np. "3") w środek symbolu ronda. Oczywiście sama ikona powinna zostać przerobiona tak, aby cyfra była czytelna....
Idealnym rozwiązaniem tego (i nie tylko tego) problemu są omawiane już przeze mnie "inteligentne strzałki".. W przypadku ronda wygladają np. następująco:
inteligentne rondo.JPG
inteligentne rondo.JPG (17.99 KiB) Przeglądane 2486 razy
Oczywiście strzałki te nie muszą zastępować widoku 2D lub 3D, powinny po prostu zastąpić prymitywne obecne. W inych nawigacjach to już od dawna istnieje, np:
navigon_7310_475.jpg
navigon_7310_475.jpg (23.05 KiB) Przeglądane 2486 razy
lub http://forum.naviexpert.pl/post3327.html?#p3327
Liczenie czegokolwiek - odległości od manewru, numeru zjazdu z ronda, itp. - z pewnością intuicyjne nie jest. Informacja graficzna ma pod tym względem olbrzymią przewagę. Tyle, że zrobić to trudniej...
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez Sad_M » sobota, 21 sie 2010, 10:34

Marian napisał(a):Liczenie czegokolwiek - odległości od manewru, numeru zjazdu z ronda, itp. - z pewnością intuicyjne nie jest. Informacja graficzna ma pod tym względem olbrzymią przewagę. Tyle, że zrobić to trudniej...

Pamiętaj, że wszelkie "nieintuicyjności" związane z interfejsem mają na celu zastąpienie nam żywej osoby, która by nas pilotowała. Gdyby nawigacja mówiła Ci coś w stylu "Skręć w ulicę, z której właśnie wyjeżdża granatowy Ford", to wyświetlacza w ogóle byśmy nie potrzebowali. Dlatego musimy się zadowolić pewnego rodzaju uproszczeniami. Podawanie odległości do manewru uważam za jak najbardziej wystarczające. Informacja na wyświetlaczu powinna być tym, czego kierowca nie usłyszał, lub aplikacja (z powodu oczywistych ograniczeń) nie jest mu wstanie werbalnie przekazać.

Pamiętajmy tylko, żeby nie przekombinować. Zarzucanie ekranu dodatkowymi ikonami, wkaźnikami i lampkami choinkowymi rozprasza kierowcę (pomyśl o kierowcach w wieku ok. 50 lat - są to dobrzy kierowcy, lecz w tym wieku ich wzrok nie jest na tyle doskonały, że potrzebują chwili żeby dostosować swoje oczy do stosunkowo drobnych literek wyświetlacza).

Pomysł inteligentnych strzałek na pierwszy rzut oka wydaje się fajnym pomysłem, ale z drugiej strony zastanów się... czy od pokazywania przebiegu rzeczywistego manewru nie jest lepsza... wyświetlana mapa? Po to ona tam jest. Cała sztuka polega na tym, żeby użytkownik widział na niej dostatecznie dużo. Gdy kierowca dojeżdża do ronda i się zatrzymuje, auto-zoom przybliża mapę na maksimum - i to jest błąd, program powinien dobrać parametry zoomu tak, by całe rondo było widoczne.
Sad_M
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 5
Dołączył(a): niedziela, 15 sie 2010, 14:14
Lokalizacja: Zabrze
Telefon: HTC G1

Re: Garść pomysłów na poprawki w interfejsie

Postprzez Marian » sobota, 21 sie 2010, 14:58

Sad_M napisał(a):
Marian napisał(a):Liczenie czegokolwiek - odległości od manewru, numeru zjazdu z ronda, itp. - z pewnością intuicyjne nie jest. Informacja graficzna ma pod tym względem olbrzymią przewagę. Tyle, że zrobić to trudniej...

...Pamiętajmy tylko, żeby nie przekombinować. Zarzucanie ekranu dodatkowymi ikonami, wkaźnikami i lampkami choinkowymi rozprasza kierowcę (pomyśl o kierowcach w wieku ok. 50 lat - są to dobrzy kierowcy, lecz w tym wieku ich wzrok nie jest na tyle doskonały, że potrzebują chwili żeby dostosować swoje oczy do stosunkowo drobnych literek wyświetlacza).
O czym Ty mówisz? Czy zrobienie sensownej strzałki w miejsce nonsensownej ma z tym coś wspólnego?
Sad_M napisał(a):Pomysł inteligentnych strzałek na pierwszy rzut oka wydaje się fajnym pomysłem, ale z drugiej strony zastanów się... czy od pokazywania przebiegu rzeczywistego manewru nie jest lepsza... wyświetlana mapa?

Ależ ja nie mam nic przeciwko mapie. Zaletą inteligentnych strzałek jest to, że prezentują skrzyżowanie takim jakie jest, a nie takim jakie (rzekomo) widać z co chwilę innej perspektywy. Za miastem mapa przydaje się do wyprzedzania (widać, czy nie ma skrzyżowań), wyświetlania POI i po zjechaniu z trasy - samodzielnym lub wymuszonym przez niezaznaczony na mapie remont.

A jeśli chodzi o inteligentne strzałki, to nie tylko pomysł - to standard u wiodących światowych producentów nawigacji. I nie sądzę, aby problemy usability były im obce.

P.S. A skąd to przekonanie o nadrzędności informacji głosowej nad graficzną? Przecież pokazane przeze mnie strzałki umożliwiają wykonanie właściwego manewru bez jednego słowa! Ruch drogowy to świat piktogramów - uniwersalnych, niezależnych od języka znaków drogowych. Wśrod nich są także tablice zawierające schematy graficzne skrzyżowań i rond. Dlaczego analogiczne schematy w postaci inteligentnej strzałki z zaznaczonym prawidłowym przebiegiem trasy miałyby być gorsze od obecnie używanych przez NE?
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Następna strona

Powrót do Archiwum 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert