Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Który manewr jest bezpieczniejszy?

Ankieta wygasła poniedziałek, 27 wrz 2010, 20:46

Skręt w prawo.
23
96%
Sekwencja manewrów: zawrócenie w przypadkowym miejscu a następnie wykonanie lewoskrętu (z przecięciem pasa ruchu dla pojazdów jadących z przeciwka).
1
4%
 
Liczba głosów : 24

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez ALEX » czwartek, 30 wrz 2010, 19:22

kdzwonek napisał(a):Alex, mówiąc o wzdryganiu się na myśl o ponownym przeliczeniu trasy chodziło o:
ALEX napisał(a):Jeżeli nawigacja zdąży wyliczyć trasę, pobrać ją i zaprezentować a użytkownik wykonać manewr to świetnie, jeżeli nie - zaczynamy od początku, znowu w miejscu gdzie się użytkownik znajduje.


Obawiam się, że przejeżdżam miesięcznie o rząd wielkości więcej od Ciebie. Podobnie jak wielu forumowiczów. Jeżeli wszyscy mówimy inaczej niż NE to może warto to przeanalizować.

kdzwonek napisał(a):Niestety nie potrafię przytoczyć głosów zachwalających to rozwiązanie chociażby z tego powodu, że użytkownicy raczej pokuszą się o telefon lub maila w momencie gdy mają jakiś kłopot, a nie po to żeby pochwalić (myślę, że tak jest w przypadku każdej aplikacji, usługi itp.). Mogę natomiast powiedzieć, że na to rozwiązanie w większości narzekacie Wy, czyli Forumowicze ;)

Dlatego, że użytkownikom tego forum zależy na poprawie i rozwoju tej aplikacji (bardzo dobrej, bo gdyby było inaczej to byśmy jej nie używali). Pozostali użytkownicy są po prostu bierni.

EOT z mojej strony.
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez KasiaD » piątek, 1 paź 2010, 16:15

ALEX, jeżeli twierdzicie, że funkcja ta nie działa prawidłowo, tzn. że tak jest i będziemy pracować nad tym, aby to poprawić. NE uważa natomiast, że opcja z nieprzejmowaniem się tym, czy kierowca zdąży wykonać manewr, czy nie, najwyżej jeszcze raz przeliczymy trasę, nie jest najszczęśliwsza w każdym możliwym przypadku.
...in space no one can hear your scream...
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 858
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S9

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez vtec_z » środa, 6 paź 2010, 09:06

kdzwonek napisał(a):Np. wyobraźcie sobie sytuację, że użytkownik zmusza NE do przeliczenia trasy będąc na drodze trzypasmowej, podróżując lewym pasem i po przeliczeniu trasy otrzymałby komunikat "skręć w prawo" zmuszając go do przecięcia trzech pasów. Musicie przyznać, że byłoby to niezbyt bezpieczne.


Np. wyobraźcie sobie sytuację, że użytkownik startuje na wąskiej uliczce bez wyznaczonych pasów ruchu, stojąc po prawej stronie na chodniku i po wyznaczeniu trasy otrzymałby komunikat "prosto, nastepnie zawróć, a potem skręć w lewo" zmuszając go do wykonania manewru zawracania tam gdzie jest ciasno, a potem do przecięcia toru jazdy samochodów jadących na wprost z przeciwka. Musicie przyznać, że nie byłoby to zbyt bezpieczne ;) (Mam nadzieję, że pani KDzwonek wybaczy mi formę tego zdania :) )
Albo nie, nie wyobrażajcie sobie tylko popatrzcie:
PhoneScr000221.jpg

Możemy przyjąć, że omawiany algorytm wyznaczania trasy w jej początkowym odcinku powstał po to by ograniczyć podpowiedzi prowadzące do sytuacji niebezpiecznych.
Jednak po tym co zobaczyłem i opisałem powyżej zaczynam mieć wrażenie, że to raczej "produkcja uboczna", do której później dorobiono ideologię.
Jeszcze jedno spostrzeżenie - dziś całkiem świadomie zboczyłem z trasy wyznaczonej przez NE. Oczywiście moja "gadaczka" wzięła się za przeliczanie trasy (i dobrze) i trzy razy z rzędu komunikowała mi bym skręcił w lewo lub w prawo (bez zawracania!) w momencie gdy byłem już na skrzyżowaniu. Zastanawiam się co bym zrobił, gdyby zdarzyło mi się to w obcym terenie (będąc "w domu" po prostu kontynuowałem jazdę w kierunku wyznaczonym przeze mnie). Możliwych jest kilka scenariuszy:
1. Zawracam (jeśli możliwe ;) ) na własną rękę odszukując zgubioną trasę - scenariusz dla "zagubionych"
2. Zwalniam (lub zatrzymuję się - jeśli możliwe ;) ) by dać szansę nawigacji na wyznaczenie nowej trasy - scenariusz dla "realistów"
3. Jadę po swojemu mając nadzieję, że w którymś miejscu nawigacja mnie odnajdzie w porę - scenariusz dla "niecierpliwych obieżyświatów"
Czy można znaleźć taki sposób działania algorytmu NE, który uwzględni możliwości sprzętu i aplikacji (opóźnienie wynikające z czasu transferu danych, czasu działania serwera i procesora telefonu itp.) i jednocześnie zadowoli każdego użytkownika?
First man, then machine (Soichiro Honda)
Avatar użytkownika
vtec_z
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 976
Dołączył(a): czwartek, 10 wrz 2009, 07:51
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Lumia 640XL LTE

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez mentos11 » środa, 6 paź 2010, 09:42

Ale analiza :)
Cały ten manewr z zawracaniem wziął się z opóźnienia od momentu zgłoszenia ponownego wyliczenia trasy do momentu rozpoczęcia nawigacji na telefonie.
Teraz jak dodamy jeszcze aby algorytm przeliczał czy ma zastosować ten manewr z zawracaniem w zależności od modelu telefonu i transferu danych to ja dziękuje.
Nie komplikujmy już i tak skomplikowanego algorytmu.

Widzę że problem jest chyba nierozwiązalny :(
A gdyby tak nawigacja pokazywała dwie trasy na raz ze skrętem w prawo i z zawracaniem ale w innym kolorze jako trasa alternatywna :?:
Komunikat głosowy brzmiałby tak "Skręć w prawo, jeśli nie możesz jedź prosto i zawróć"
Co wy na taką propozycję :?:
Jak się minie zakręt to wiadomo że trzeba zawrócić, a jak da sie skręcić, to można skręcić.
Wybór jest i skończą się narzekania na sposób wytyczania trasy.
Avatar użytkownika
mentos11
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2961
Dołączył(a): piątek, 20 sie 2010, 08:02
Lokalizacja: Wawa
Telefon: moto g

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez vtec_z » środa, 6 paź 2010, 09:56

mentos11 napisał(a):Ale analiza :)

Dziękuję :)
mentos11 napisał(a):Cały ten manewr z zawracaniem wziął się z opóźnienia od momentu zgłoszenia ponownego wyliczenia trasy do momentu rozpoczęcia nawigacji na telefonie.

Nie wziął się. Samochód cały czas stał w miejscu, bo byłem zafasynowany zaproponowanym rozwiązaniem ;)
No i nie było to "ponowne wyliczenie" tylko wyliczenie nowej trasy.
mentos11 napisał(a):Teraz jak dodamy jeszcze aby algorytm przeliczał czy ma zastosować ten manewr z zawracaniem w zależności od modelu telefonu i transferu danych to ja dziękuje.

Nie chodzi mi uwzględnienie w algorytmie parametrów związanych z telefonem i transferem (to drugie nawet jest bardzo trudne do realizacji bo trzeba by mierzyć aktualny czas transferu) tylko o uwzględnienie tego zjawiska na etapie zastanawiania się nad sposobem rozwiązania problemu.
First man, then machine (Soichiro Honda)
Avatar użytkownika
vtec_z
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 976
Dołączył(a): czwartek, 10 wrz 2009, 07:51
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Lumia 640XL LTE

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez wodzu » środa, 6 paź 2010, 10:37

witam!

jestem nowym użytkownikiem ne, być może moje doświadczenia wynikają z nie do końca dobrze przeprowadzonej konfiguracji i braku wprawy w korzystaniu, ale mam dwa przemyślenia odnośnie automatycznego przeliczania. na początek cztery juzkejzy, z życia wzięte.
1. jazda przez miasto, program wylicza trasę ,,dresiarsko'' - każąc objeżdżać nieistniejące korki (pies drapał w tym przypadku akuratność traffic mapy, ct, czy czegokolwiek innego, bo to nieistotne w tym ujęciu) przez równoległe osiedlówki, parkingi, wydeptane przez psy ścieżki, dziury w płocie, czy szczęśliwie akurat otwarty na przestrzał hangar na lotnisku. widzę, że za kilkaset metrów wrócę na tę samą ulicę, przede mną dwa samochody, na trzech pasach - nie skręcam, bo po co. ,,zjechałeś z trasy''...
2. droga przez gęstą zabudowę, niedokładna mapa, zamknięty przejazd, bo jakiś remont. dróg plątanina, połowa to jednokierunkowe, druga połowa z zakazami ruchu. trasa wyznaczona przez podwórko (bo rok temu było tam pusto), ale złośliwy dozorca zamknął drzwi kamienicy. trzeba objechać. kilkanaście metrów, ale wg mapy zjeżdżamy z drogi. ,,zjechałeś z trasy''...
3. remont drogi. ruch w jedną stronę puszczony po pasie przeciwnym, w drugą - po doraźnie przebitej, by był przejazd, dojazdówce. pies drapał dokładność mapy w tym miejscu, to przecież nieistotne, ale... ,,zjechałeś z trasy''...
4. droga przez wysoki las (pewnie wśród wieżowców efekt występuje również), nijak zjechać gdziekolwiek, tyle że drzewa zasłaniają satelity i precyzja określania położenia spada. jesień, pora grzybobrania - pewnie dlatego co kilkaset metrów zielona kropa ląduje w lesie, co kilkanaście sekund ,,zjechałeś z trasy''. i tak przez trzydzieści kilometrów. ghhh...

przypadki są odmienne, ale ,,przeliczam trasę'' we wszystkich sytuacjach jednakowo irytujące. w pierwszym, bo zaczyna liczyć na dwie sekundy przed skrzyżowaniem, na którym nie wiem, gdzie pojechać (bo nie patrzyłem, bo zapomniałem, bo pierwszy raz w tym mieście, bo cokolwiek), w drugim, bo k...ręci tą chol*ną mapą w sytuacji, gdy człowiek lawiruje między poparkowanymi samochodami w kompletnie nieznanym terenie, w trzecim, bo jak sobie znajdzie rozwiązanie, to trzeba by wysiąść i, zarzuciwszy samochód na plecy, przeleźć dźwiękochłon, nasyp i wąską furtkę na osiedle, zanim uda się wystartować zgodnie z marszrutą. w czwartym - bo mendzi. jakbym tęsknił do tego, żeby mi baba gderała całą drogę, że źle jadę, to zabrałbym żonę i teściową.

we wszystkich sytuacjach pomaga wyłączenie automatycznego przeliczania, ale szkoda, ap jest wygodne, bo nawet jak nie zamierzamy słuchać porad, to przynajmniej widać mniej więcej, ile zostało kilometrów do celu, widać, gdzie jesteśmy, coś tam mruga w kącie pola widzenia, nie pozwalając zasnąć, czasem podpowiedź weźmiemy jednak pod uwagę. no i, mając aktywną nawigację, bierzemy udział w ct. sądzę, że całkiem dobrym rozwiązaniem byłoby, gdyby przeliczanie wymagało potwierdzenia (włączanego opcją w konfiguracji, żeby mogło też pozostać tak, jak jest dotąd). jeśli program zauważy, że zjechaliśmy z trasy, to niech zapyta (ale półprzejrzystym klawiszem, aby można było go zignorować), a jeśli dostrzeże, że na nią wracamy, niech pytanie schowa. on się wykaże czujnością, zarobi plusa, a kierowcy nie zirytuje nadgorliwością.

w przypadku ostatnim mógłby brać pod uwagę prędkość przemieszczania. nie wiem, czym jeżdżą inni, ale mój samochód nie jest wyposażony w teleporter, jeśli skorzystam z katapulty, to już nie będę raczej przejmował się, czy na pewno lecę po wyznaczonej trasie, zaś największe przyspieszenie, jakie mogę osiągnąć, to 1g, ale to raczej na mostach i wiaduktach, gdy zamiast przed siebie, wpatrywał się będę w kręcącą się po ekranie telefonu mapę... 8 sekund do setki, to 0,35g - skoki z prędkością przekraczającą 0,5g można by chyba sobie podarować i uważać za błędy pozycjonowania, a nie gapiostwo kierowcy. ovi maps, gdy ma problemy z pozycjonowaniem, wyświetla komunikacik i próbuje inercyjnie ciągnąć po wyznaczonej trasie - to dobre zachowanie, przynajmniej do najbliższego skrzyżowania można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że jest poprawne.

ja nie wiem, jak korzystają z nawigacji inni, ale jestem przekonany (cóż, może błędnie), że nie ma ona zastąpić wzroku i mózgu kierowcy (chociaż... jeśli wziąć pod uwagę, że niektórzy i tak ich nie mają...), a służyć jedynie podpowiedziami, jak pilot. zbyt częste podpowiadanie, nieustanne zmienianie decyzji jest niezbyt przyjemne, bo chaos informacyjny powoduje, że nie wiemy, co zrobić, podpowiedzi są spóźnione, a mapa, na której można było sobie samemu drogę wypatrzyć, znika. albo się obraca (krrrwi!). to takie ,,daj tę mapę, zaraz Ci znajdę trasę'' w momencie, kiedy jednym okiem patrzy się na tramwaje na rondzie, a drugim usiłuje czytać nazwy ulic. pięć sekund przy prędkości 50km/h w mieście, to czasem i dwie przecznice - toć tylko urwać łeb takiemu pilotowi. ;)

to takie moje przemyślenia. i wracam do pracy... ;)
wodzu
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1
Dołączył(a): środa, 6 paź 2010, 09:39
Telefon: Nokia N97mini

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez Qbek » środa, 6 paź 2010, 11:43

mentos11 napisał(a):Widzę że problem jest chyba nierozwiązalny :(
A gdyby tak nawigacja pokazywała dwie trasy na raz ze skrętem w prawo i z zawracaniem ale w innym kolorze jako trasa alternatywna :?:
Komunikat głosowy brzmiałby tak "Skręć w prawo, jeśli nie możesz jedź prosto i zawróć"
Co wy na taką propozycję :?:
Jak się minie zakręt to wiadomo że trzeba zawrócić, a jak da sie skręcić, to można skręcić.
Wybór jest i skończą się narzekania na sposób wytyczania trasy.

BZDURA! Wystarczy wrócić do systemu z 5.2.1 :idea: Tam nie było DEBILNYCH wyliczeń i manewrów :!:

Ja już zrezygnowałem z 6.0 na rzecz powrotu do 5.2.
Avatar użytkownika
Qbek
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 2297
Dołączył(a): niedziela, 12 lip 2009, 15:58
Telefon: LG Leon oraz Xperia Z3 dual

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez KasiaD » środa, 6 paź 2010, 14:09

vtec_z... wybaczam, wybaczam ;) PS. K jest od Katarzyna ;)

Co myślicie o takiej propozycji, aby jedną z poprawek algorytmu było uzależnienie go od kategorii drogi?
...in space no one can hear your scream...
KasiaD
Pracownik NaviExpert Pracownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 858
Dołączył(a): czwartek, 22 lip 2010, 09:44
Telefon: Samsung S9

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez Qbek » środa, 6 paź 2010, 14:35

kdzwonek napisał(a):Co myślicie o takiej propozycji, aby jedną z poprawek algorytmu było uzależnienie go od kategorii drogi?

Ok, pod warunkiem, że przy okazji znikną równie głupie komunikaty (skręć w prawo) podczas jazdy tą samą drogą (kategorią, numerem drogi)
i zaczną działać komunikaty w takich przypadkach...
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Qbek
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 2297
Dołączył(a): niedziela, 12 lip 2009, 15:58
Telefon: LG Leon oraz Xperia Z3 dual

Re: Przeliczanie trasy w czasie jazdy

Postprzez vtec_z » środa, 6 paź 2010, 16:21

kdzwonek napisał(a):Co myślicie o takiej propozycji, aby jedną z poprawek algorytmu było uzależnienie go od kategorii drogi?


Myślę, że wprowadzenie kategorii drogi jako jednego z parametrów algorytmu wyznaczania trasy (nota bene uwzględniamy go już przy wyborze typu trasy - głównymi, krótka itp.) może być przydatne, jednak żeby w pełni ustosunkować się do pytania muszę najpierw opowiedzieć pytaniem: do czego w algorytmie miałoby to służyć?
First man, then machine (Soichiro Honda)
Avatar użytkownika
vtec_z
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 976
Dołączył(a): czwartek, 10 wrz 2009, 07:51
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Lumia 640XL LTE

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Archiwum 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert