Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

"Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

"Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez itsn » poniedziałek, 13 wrz 2010, 09:55

Witam po dłuższej przerwie.

Mam pewną uwagę co do działania NE - konkretnie wytyczania tras.

Wsiadając do auta przeważnie włączam NE, podając cel podróży, bez względu na to gdzie jadę (dom, praca, zakupy, etc.).
Prawie za każdym razem NE kieruje mnie drogą (niewiele krótszą) usłaną progami zwalniającymi. Czy fakt, że np. od tygodnia zbaczam z trasy, nie powinien być sygnałem dla NE, że "coś jest nie tak"?

A propo powtarzalności. Zrobiłem test. Codziennie jeżdżę do pracy włączając NE i cały czas uparcie nawigacja pragnie mnie pokierować przez miasto, ja natomiast wolę (znów niewiele dłuższą) płynniejszą drogę obwodnicą (do której w lini prostej mam 250m!). Znów niepotrzebne przeliczanie trasy. Czy nie można zaimplementować odrobinę "inteligencji" patrząc na preferencje kierowcy? Kiedy aby mieć porównanie "słuchałem" NE pakowałem się w korek (poruszający się 10-15km/h) do Centrum.

Próbowałem ustalać typy tras, jednak w większości przypadków i tak zjeżdżam z wytyczonej drogi i tak. Notabene jestem mieszkańcem okolic, który zna bardzo dobrze drogi i wie jak poruszać się samochodem o właściwych porach dnia. Myślę, że dogłębna analiza naszego systematycznego przemieszczania się po tych samych odcinkach, czy między tymi samymi punktami "start" i "stop" mogłaby wnieść dużo dobrego dla wszystkich użytkowników NE.

PS. Od kilku dni mam wrażenie że albo pozycjonowanie GPS szwankuje, albo mam doczynienia z nieaktualnymi (niedokładnymi) mapami. Zdarza się przesunięcie o 50m.

Pozdrawiam
---
ITSN
itsn
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 20
Dołączył(a): środa, 16 wrz 2009, 08:01
Telefon: Nokia E72

Re: "Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez jotde » poniedziałek, 13 wrz 2010, 10:18

itsn napisał(a):PS. Od kilku dni mam wrażenie że albo pozycjonowanie GPS szwankuje, albo mam doczynienia z nieaktualnymi (niedokładnymi) mapami. Zdarza się przesunięcie o 50m.


Potwierdzam błąd pozycjonowania - coś nie tak z dociąganiem do trasy. Pewnie to niezależne od problemu, ale tak dla jasności dopowiem, że używam wersji 5.2.1
Avatar użytkownika
jotde
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 316
Dołączył(a): wtorek, 1 wrz 2009, 10:21
Telefon: Samsung GT-i8160

Re: "Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez Marian » poniedziałek, 13 wrz 2010, 22:31

itsn napisał(a): ... Zrobiłem test. Codziennie jeżdżę do pracy włączając NE i cały czas uparcie nawigacja pragnie mnie pokierować przez miasto, ja natomiast wolę (znów niewiele dłuższą) płynniejszą drogę obwodnicą (do której w lini prostej mam 250m!). ...Kiedy aby mieć porównanie "słuchałem" NE pakowałem się w korek (poruszający się 10-15km/h) do Centrum.
Notabene jestem mieszkańcem okolic, który zna bardzo dobrze drogi i wie jak poruszać się samochodem o właściwych porach dnia.
To kolejny przykład wskazujący, że trasy wytyczane przez NE bywają nonsensowne.
itsn napisał(a):Myślę, że dogłębna analiza naszego systematycznego przemieszczania się po tych samych odcinkach, czy między tymi samymi punktami "start" i "stop" mogłaby wnieść dużo dobrego dla wszystkich użytkowników NE.
Kto taką analizę wykona? Bo CT tego nie potrafi. I co z niej wyniknie? Chyba tylko konkluzja, że nie jest dobrze.
NE powinien po prostu popracować nad sensownym routingiem. Tak aby "Najszybsza" znaczyło najszybsza, a "Optymalna" miała klarownie zdefiniowane kryterium optymalności. Bo obecne heurystyczne zasady nie prowadzą do niczego dobrego. A "nauka" fundowana mu przez wielu kierowców idzie na marne.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: "Inteligentna" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez itsn » wtorek, 14 wrz 2010, 07:05

Zdarzają się "kfiatki" w wykonaniu NE jak i innym nawigacjom.

Jako turysta, przy poruszaniu się po obcych miastach NE stanęło na wysokości zadania. Być może była możliwość dotarcia do celu inną drogą, ani razu jednak nie wyprowadziła mnie w przysłowiowe i dosłowne pole. Przyznam, że podróżując często i dość regularnie krajową drogą nr 1, w przynajmniej dwóch miejscach NE kierowała mnie na objazd tworząc wyimaginowany korek.

Czym innym jest jednak wyjazd w nieznane okolice a czym innym poruszanie się po własnym podwórku.
Jeżeli od tygodni omijam odcinek równoległej osiedlowej drogi to znaczy, że mam ku temu powód. Może droga usłana jest z betonowych płyt, może jest rozkopana, a może na 200m jest 8 progów zwalniających. Każde z powyższych utrudnień zmniejsza komfort jazdy. Owszem, mogę dokonywać zgłoszeń, ale czy nie powinno wykazać się szumnie chwalone CT?

Dla systemu jestem numerem, czy nie można "nauczyć" że domyślnie 123456789 omija ul.Świętopełka, a między 6:00 a 7:00 unika al.Korkowej?

Obecne działanie wypacza sens korzystania z NE w znanych okolicach, tak aby zbierać dane dla CT.

Pozdrawiam
---
ITSN
itsn
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 20
Dołączył(a): środa, 16 wrz 2009, 08:01
Telefon: Nokia E72

Re: "Inteligentna" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez Marian » wtorek, 14 wrz 2010, 07:56

itsn napisał(a):Jeżeli od tygodni omijam odcinek równoległej osiedlowej drogi to znaczy, że mam ku temu powód. Może droga usłana jest z betonowych płyt, może jest rozkopana, a może na 200m jest 8 progów zwalniających. Każde z powyższych utrudnień zmniejsza komfort jazdy. Owszem, mogę dokonywać zgłoszeń, ale czy nie powinno wykazać się szumnie chwalone CT?
Pytanie: czy chodzi tu o komfort czy o czas jazdy? Komfort jest kategorią subiektywną i trudną do uchwycenia. Z Twojego opisu wynika, że konsekwencją obniżonego komfortu jest wydłużenie czasu. A czas jazdy jest już obiektywną wielkością znaną algorytmowi routingu. I jeśli wybrana trasa jest pod tym względem gorsza, to niedobrze.
itsn napisał(a):Dla systemu jestem numerem, czy nie można "nauczyć" że domyślnie 123456789 omija ul.Świętopełka, a między 6:00 a 7:00 unika al.Korkowej?
To co piszesz jest bardzo sensowne. Ale obawiam się, że CT nie konfrontuje trasy wyznaczonej i realizowanej. I prawdopodobnie nawet nie może, bo dla CT nie jesteś chyba nawet numerem. Dane wysyłane na serwer są prawdopodobnie anonimowe.
Problem poruszany przez Ciebie dotyczy personalizacji tras, czyli adaptacji systemu do preferencji użytkownika. Znanym rozwiązaniem tego problemu są MyRoutes Navigona. Ale to zagadnienie przekracza możliwości NE o lata świetlne. Póki co rozwiązania wymagają problemy bardziej elementarne. Aby do tego doszło, NE musiałoby je sobie najpierw uświadomić. A to już graniczy z niepodobieństwem.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: "Inteligentna" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez itsn » wtorek, 14 wrz 2010, 10:42

Pytanie: czy chodzi tu o komfort czy o czas jazdy? Komfort jest kategorią subiektywną i trudną do uchwycenia. Z Twojego opisu wynika, że konsekwencją obniżonego komfortu jest wydłużenie czasu. A czas jazdy jest już obiektywną wielkością znaną algorytmowi routingu. I jeśli wybrana trasa jest pod tym względem gorsza, to niedobrze.


Pozwolę się nie zgodzić. Czas przejazdu (rzeczywisty) drogą osiedlową usianą wieloma progami zwalniającymi jest dłuższy anieżeli przejazd równoległą, wyremontowaną w wakacje drogą powiatową(?). Pomimo iż odcinek ten jest krótszy o 50-80m.

Mogę dziś dokładnie (na tyle na ile dokładny mam licznik w aucie) porównać różnicę w odległości oraz subiektywny czas przejazdu dla obydwu tras. Problem jednak tkwi w moim przekonaniu w braku analizy zbieranych danych.

Jako drastyczny przykład mogę podać sytuację kiedy na dwupasmowej obwodnicy (droga ekspresowa) doszło do wypadku, przez co przez blisko godzinę ruch stanął, a przez kolejne trzy-cztery godziny Policja i służby pożądkowe starały się "ogarnąć sytuację". Oczekuję od nawigacji on-line, że zostanę pokierowany drogą bez utrudnień - nie do dopuszczenia w takiej sytuacji jest wyznaczenie drogi gdzie nie można zawrócić. W moim odczuciu temu ma służyć "innowacyjność" i sposób w jaki korzystam akurat z tej nawigacji (dodatkowe koszta na transfer danych). Popraw mnie o ile się mylę ale jaka jest różnica pomiędzy AM którą uaktualniałbym np. raz w tygodniu a NE skoro nie potrafię znaleźć przykładu na CT on-line ?

Czytałem (nie dam sobie nic uciąć, ale chyba tu na forum) o wakacyjnym smażeniu się w samochodzie kiedy stanęła autostrada A1 (Nowe Marzy-Rusocin) z powodu wypadku a NE monotonnie karciła "zjechałeś z trasy, zjechałeś...".
Odnoszę wrażenie, że CT on-line to wyłącznie sprytny chwyt reklamowy, mający na celu wykazanie że NE ma coś czego nie mają inni.

Aby było jasne. Nie przeszkadza mi powyższe w jeździe po Polsce, lecz kłóci się z promowaną tutaj kiedyś ideą włączania NE w jeździe "codziennej", a tym bardziej powtarzalnej.

Sądziłby kto, że jadąc do pracy, na zakupy, na drugi koniec miasta, "pomogę" innym użytkownikom poznać warunki drogowe na tej trasie. A tu (_|_)!

Szkoda mojego transferu na ciągłe przeliczenie tras.

Pozdrawiam
---
ITSN
itsn
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 20
Dołączył(a): środa, 16 wrz 2009, 08:01
Telefon: Nokia E72

Re: "Inteligentna" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez Marian » wtorek, 14 wrz 2010, 12:39

itsn napisał(a): Pozwolę się nie zgodzić. Czas przejazdu (rzeczywisty) drogą osiedlową usianą wieloma progami zwalniającymi jest dłuższy anieżeli przejazd równoległą, wyremontowaną w wakacje drogą powiatową(?). Pomimo iż odcinek ten jest krótszy o 50-80m.
No właśnie. NE skierował Cię na trasę o dłuższym czasie jazdy. Chyba, że (?) temu przeczy.
itsn napisał(a):Mogę dziś dokładnie (na tyle na ile dokładny mam licznik w aucie) porównać różnicę w odległości oraz subiektywny czas przejazdu dla obydwu tras.
Jeśli chcesz ten przypadek przeanalizować dokładniej sugeruję wyznaczenie prognozowanego czasu jazdy dla obydwu tras. Swoją trasę możesz wymusić poprzez wstawienie punktu pośredniego, w formie np. ulicy lub skrzyżowania ulic. Porównanie tych wyników miedzy sobą i z rzeczywistością pozwoli na zidentyfikowanie źródła problemu.
itsn napisał(a):Problem jednak tkwi w moim przekonaniu w braku analizy zbieranych danych
To może być źródłem probemu, ale nie musi. Nawet przy doskonałej wiedzy o ruchu algorytm routingu może wyznaczyć trasę gorszą. Tak się dzieje od lat na trasie Gliwice-Chorzów. Trasa "optymalna" i "najszybsza" (30-33km) są o 50% dłuższe od trasy sensownej (23km), której pokonanie wymaga tyle samo lub mniej czasu: topic186-80.html#p7824
itsn napisał(a):Jako drastyczny przykład mogę podać sytuację kiedy na dwupasmowej obwodnicy (droga ekspresowa) doszło do wypadku, przez co przez blisko godzinę ruch stanął, a przez kolejne trzy-cztery godziny Policja i służby pożądkowe starały się "ogarnąć sytuację".
Tak, to znany już przykład bezsilności CT online w sytuacji, gdy wszystkie samochody stoją. Innym przykładem jest niewykrywanie kolejki oczekującej na pokonanie "wahadła" mimo, że wahadło funkcjonuje nieraz miesiącami i wszyscy doskonale o nim wiedzą.
itsn napisał(a): Sądziłby kto, że jadąc do pracy, na zakupy, na drugi koniec miasta, "pomogę" innym użytkownikom poznać warunki drogowe na tej trasie. A tu (_|_)! Szkoda mojego transferu na ciągłe przeliczenie tras.
Nie jesteś pierwszym, który dochodzi do takich konkluzji: topic314.html#p8052
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: "Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez itsn » wtorek, 21 wrz 2010, 06:04

Przepraszam za zwłokę.

Zgodnie z trafną sugestią, posiłkując się samym NE różnica pomiędzy drogą "z przeszkodami" którą usilnie NE mnie kieruje od tygodni a równoległą, nowo wyremontowaną, poszerzoną doskonale oznaczoną, wynosi... 100m.

NE kieruje mnie ciągle na odcinek 1200m drogi osiedlowej usłanej progami zwalniającymi, zastawionej z dwóch stron autami, dwoma skrzyżowaniami. A ja od tygodni zbaczam z wyznaczonej trasy, jadę prosto gładką jak stół drogą, tyle że 1300m. Dziś rzuciło mi się w oczy, w nowej wersji NE, że "pani" skorzystała z "alternatywy" i zarekomendowała drogę którą od tygodni ja z moim zawieszeniem omijamy, dając jednak przy tym opcję "głównymi".

Czy o tym która trasa jest rekomendowana nie pownna decydować średnia prędkość z jaką przebywam dany dystans?

Tak samo porównałem drogę do pracy obodnicą i miastem.
Efekt - kilometraż na krorzyść miasta o 4km, jednak drogą ekspresową jadę 110km/h, zjazdowymi 80km/h (wg. znaków). W planowaniu trasy nie widziałem niestety jaką średnią NE zakłada, jednak różnica w czasie przejazdu to 2minuty.

Pozdrawiam
---
ITSN
itsn
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 20
Dołączył(a): środa, 16 wrz 2009, 08:01
Telefon: Nokia E72

Re: "Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez roman_tp » wtorek, 21 wrz 2010, 07:12

itsn napisał(a):Czy o tym która trasa jest rekomendowana nie pownna decydować średnia prędkość z jaką przebywam dany dystans?

wg mnie było by to możliwe, gdyby na serwerze był przechowywane informacje na ten temat: użytkownik ID ....... przejechał odcinek z prędkością .... .
skąd system może wiedzieć, czy pokonałeś tą trasę samochodem, rowerem czy ciężarówką?
NE najpierw musiałby wprowadzić to co już od dawna ma KSN - podział na samochody osobowe, ciężarowe tryb pieszy i możliwość dodawanie kolejnych profili.
mało tego: każdy z profili, którego używasz w danym momencie ma inną historię wyszukiwanych adresów jak i ustawień aplikacji.
Avatar użytkownika
roman_tp
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 673
Dołączył(a): czwartek, 16 lip 2009, 13:35
Lokalizacja: Lusówko
Telefon: CAT B15

Re: "Inteligentne" nawigacja i powtarzalne podróże

Postprzez algi » wtorek, 21 wrz 2010, 08:38

roman_tp napisał(a):wg mnie było by to możliwe, gdyby na serwerze był przechowywane informacje na ten temat: użytkownik ID ....... przejechał odcinek z prędkością .... .
skąd system może wiedzieć, czy pokonałeś tą trasę samochodem, rowerem czy ciężarówką?
NE najpierw musiałby wprowadzić to co już od dawna ma KSN - podział na samochody osobowe, ciężarowe tryb pieszy i możliwość dodawanie kolejnych profili.
mało tego: każdy z profili, którego używasz w danym momencie ma inną historię wyszukiwanych adresów jak i ustawień aplikacji.



Zdecydowanie powinna być opcja ustwienia czym jadę.
Ciężarówki mają "kaganiec" (vide prędkośc na A4), osobówka jedzie szybciej ale stoi w korku, natomiast motocyklista zasuwa środkiem olewając korek (i tu CT głupieje....)
Bez takiej informacji dla systemu - system nie będzie nigdy wiedział jak interpretować dane.

NE v3.x - NOKIA 6300 + LD-3W
NE v4.x /5.x - LG GT 505
NE v6.x /7.x - SAMSUNG GALAXY S / S PLUS
NE v8.x - SAMSUNG GALAXY S PLUS / NOTE 2
NE v9.x - SAMSUNG GALAXY NOTE 2 / NOTE 4
NE v10.x - SAMSUNG GALAXY NOTE 4

NE v11.x - SAMSUNG GALAXY NOTE FE
Avatar użytkownika
algi
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1358
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 10:18
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy Note 4 SM-910C

Następna strona

Powrót do Archiwum 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert