Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Horyzonty techniki nawigacyjnej

Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Marian » poniedziałek, 15 lis 2010, 21:08

Sądzę, że sensowne będzie otwarcie wątku, w którym będzie można prezentować najnowsze technologie nawigacyjne znacznie wykraczające poza rodzimy rynek, a zatem poza tematykę wątku topic89.html.
Jego celem jest nie tylko nabranie właściwego dystansu do dokonań rodzimych producentów, ale również wskazanie celów do których powinni zmierzać.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Marian » poniedziałek, 15 lis 2010, 21:28

Na początek kilka słów o sukcesach systemów nawigacji online bazujących na danych sygnałowych telefonów GSM.

1. Uważany za najlepszy w Europie topic89-90.html?#p6195 system HD Traffic TomToma funkcjonuje już w 16 krajach świata włącznie z Nową Zelandią. Niedawno wydano jego wersję 4 bazującą na danych historycznych, bieżących oraz predykcyjnych: http://www.traffictechnologytoday.com/n ... wsID=26036.

2. Optus Traffic View - serwis telefonii komórkowej dostarczający danych online o ruchu drogowym w Australii na podstawie licencyjnej technologii Traffic Intelligence brytyjskiej firmy ITIS Holdings http://www.itwire.com/your-it-news/mobi ... affic-data został dostawcą danych dla Telmap Navigator, wraz z którym udostępnili pierwszy system nawigacji w czasie rzeczywistym w tym kraju: http://www.traffictechnologytoday.com/n ... wsID=26076

Powyższe przykłady stanowią dobitny dowód wyższości systemów bazujących na śledzeniu telefonów komórkowych nad systemami śledzącymi położenie odbiorników GPS. I to mimo niewątpliwego faktu, iż dokładność określania pozycji na podstawie GPS jest nieporównalnie większa niż na podstawie GSM. O sukcesie decyduje jednak ilość i gęstość pomiarów, oraz odpowiednie ich przetwarzanie. Teraz tylko patrzeć kiedy pojawią się hybrydy tych dwu rozwiązań, w których dane GPS zostaną użyte do kalibrowania algorytmów bazujących na danych GSM.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez navtek » wtorek, 23 lis 2010, 10:56

"
Powyższe przykłady stanowią dobitny dowód wyższości systemów bazujących na śledzeniu telefonów komórkowych nad systemami śledzącymi położenie odbiorników GPS. I to mimo niewątpliwego faktu, iż dokładność określania pozycji na podstawie GPS jest nieporównalnie większa niż na podstawie GSM. O sukcesie decyduje jednak ilość i gęstość pomiarów, oraz odpowiednie ich przetwarzanie. Teraz tylko patrzeć kiedy pojawią się hybrydy tych dwu rozwiązań, w których dane GPS zostaną użyte do kalibrowania algorytmów bazujących na danych GSM.
"

Obawiam się że zaszło jakies nieporozumienie.
Nie ma potrzeby śledzenia telefonów komórkowych, gdyż lokalizacja dynamiczna, oparta o geolokalicję BTS i analizę mocy sygnału, w trybie diagnostycznym telefonu komórkowego, charakteryzuje się niewielką dokładnością a czas odświeżania pozycji może być ok dla pieszego, a nie kierowcy samochodu w ruchu.

Dla śledzenia pasa ruchu i dynamicznego generowania map, telefon współpracuje z wbudowanym, zewnętrznym GPS i do centrali przekazywana jest aktualna geolokalizacja z GPS.
Dokładność A-GPS można sprawdzić w iPhonie, wchodzać do budynku.
W Krakowie w Galerii przy dworcu dokładność A-GPS to kilka kilometrów.

Zatem geolokalizacja oparta o A-GPS, BTS jest używana dla szybkiego obliczenia fixu w GPS, czyli ustalenia pozycji, ale niekoniecznie do nawigacji.
Oczywiście operator i instytucje z nim współpracujące mogą analizować ruch pieszego z rejestrów logowania się do kolejnych BTS-ów
ale nie jest to jakość geolokalizacji, która może być do wykorzystania w nawigacji samochodowej.

Możnma również korzystać z algorytmu triangulacji i analizy mocy sygnału z BTS-ów dookoła użytkownika + mapa geologalizacji BTS-ów + menu diagnostycznego, ale wtedy dokładność geolokalizacji jest nieprzewidywalna i nieprzydatna dla nawigacji samochodowej.

Navteq's developer LBS
INDOOR OUTDOOR
navtek
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 46
Dołączył(a): sobota, 20 lis 2010, 13:11

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Marian » wtorek, 23 lis 2010, 12:17

navtek napisał(a): Obawiam się że zaszło jakies nieporozumienie.
Istotnie zaszło. Ale inne. Polecam moje posty post3256.html?#p3256 oraz topic89-90.html?#p6195
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez navtek » środa, 1 gru 2010, 11:14

Skoro temat wątku to horyzonty techniki nawigacyjnej, to kilka słów o horyzontach.

Czy horyzonty wyznaczy nawigacja Google Maps Navigation, obecnie w wersji beta ?

Miałem nie podawać linku, ale chciałem się zapytać co z GMN da się przenieść do NE
http://www.google.com/mobile/navigation/

a to ułatwi dyskusję o "horyzontach"

Jest oczywiście nawigacja (próby nawigacji) w oparciu o Google Maps + wyznaczanie tras + komendy głosowe.

I jest nawigacja oparta na Linuxie z projektu Nokia Internet Tablet - Maemo, oparta o Google Maps, OpenStreet Maps .

Po przejściu Johna z projektu Nokia Maemo do Google, należy oczekiwać równoległego rozwoju projektu nawigacji dla Maemo Nokia i
Google Maps Navigation.

To ostatnia to aplikacja i czy będzie udostępnione API dla developerów to należy poczekać.

Po co API dla developerów, jak w Google Maps.
A właśnie po to, aby nawigacja mogła zostać spersonalizowana, jak i zindywidualizowana, na potrzeby określonych grup użytkowników.

Najprostsza personalizacja jest realizowana przez dodawanie do nawigacji warstw, nakładek na mapę podstawową.

Gdy korzystamy z telefonów z ekranem dotykowym, a dalej z tabletów, to dodatkowe warstwy, to dodatkowe menu, dodatkowa wizualizacja mapy, dodatkowe informacje i duża wygoda.

Gdy jest udostępnione API, to dodawanie dodatkowych warstw w Google Maps to sama przyjemność i na tablecie taka nawigacja wygląda imponująco,
gdyż sam robiłem wiele testów.

Nokia niewątpliwie osiągnęła wielki sukces na rynku światowym, gdyż stworzyła pierwszy tablet internetowy z ekranem dotykowym,
czyli wyznaczyła obecne trendy rozwojowe.

Zatem dysponuję platformą developerską, na której można testować różne rozwiązania w nawigacji samochodowej, różne nowe features,
i nie jestem ograniczony ani kosztami, ani czasem, gdyż różne nowe funkcjonalności mogą być testowane i analizowane w krótkim czasie.

Czy to będzie dodawanie nowych warstw, nowego menu, czy to będzie współpraca z bazą danych zainstalowaną na tablecie,
to powstaje najbardziej otwarta na świecie platforma developerska, na której można testować to, co komercyjne nawigacje samochodowe wdrożą za rok lub dopiero kilka lat.

Szkoda że w rozmowach z infolinią NE wykazuje brak zainteresowania, gdyż jest to niewątpliwie szansa, aby uczynić z NE No.1 w Polsce i w Europie
iu w krótkim czasie podwoić liczbę użytkowników, a kolejnych nowych użytkowników przyciągach innowacyjnością rozwiązań, realizowanych na zamówienie użytkowników.

Niewątpliwie portale społecznościowe są źródłem wielu pomysłów na społecznościową nawigację, tak jak każdy indywidualny kierowca.

Jeżeli Google Maps Navigation nie otworzy się na developerów, to znaczy, że nadal będzie miejsce i czas na stworzenie produktuy doskonalszego,
bo wyposażonego w nowe opcje, warstwy , odpowiadające użytkownikom.

Czy horyzonty to nawigacja samochodowa w tablecie ?
Jeżeli nie horyzonty to zapewne duża wygoda.
Większe ekrany, szybsze procesory i pełna dotykowość i powrót do koncepcji Nokia Internet Tablet.

W końcu nawigacja samochodowa, ta nie z komórki, to właśnie tablet + nawigacja, czyli trend jest naturalny.

Planuję teraz napisanie Google Maps Navigation w wersji z API na tablet dotykowy i przetestowanie funkcjonalności znanych z GMN
i dodawanie nowych features.

Niewątpliwie będzie to baza danych na tablecie, obsługująca cache dla map tiles, czyli ładowanie tylko tych fragmentów map, które nie znajdują się w pamieci tabletu.
Baza POI, czyli własne , osobiste POI, zapisane w pamięci tabletu.

Archiwizacja tras, archiwizacja trafficu w historii, dla celów porównawczych.

Czyli koncepcja wyposażenia systemu nawigacyjnego w kilka serwerów do komunikacji i lokalny serwer, w tablecie.

Nie jest to oczywiście nowa koncepcja i John ją rozwijał, ale w międzyczasie Nokia przekształciła Nokia Internet Tablet w telefon + tablet + pełna klawiatura,
zmieniając funkcjonalność tabletu.

W dniu dzisiejszym, liczba modeli tabletów na rynku rośnie.
Charakteryzują się większymi ekranami , szybszymi procesorami, większą ilością pamięci,
a zatem jest to produkt na którym chciałbym oprzeć koncepcje rozwojowe innowacyjnej nawigacji.

Dlaczego nie telefon ?
Telefon to setki modeli, dziesiątki wersji OS jako samego OS i wersji, ograniczenia sprzętowe, ekranowe, dotykowe.

Podziwiam NE za sukces w budowaniu nawigacji na wiele modeli telefonów, gdyż taka sztuka niewielu się dotychczas udała z wystawców GSM Congress w Barcelonie.


Kto pamięta lub używa fotokodów, 2D Codes, zwanych też barkodami 2D, ten może się sam siebie zapytać, dlaczego technologia QR Code, opracowana w Japonii przed laty, używana w branży samochodowej jako standard, nie znalazła rynku na świecie,
pomimo podpisania w Paryżu umowy konsorcjum z operatorami koorkowymi przed laty.

Aplikacje do czytania 2D Codes, na większość modeli telefonów, znane od lat, nie kreują rynku i popularności tzw. fotokodów w mediach, reklamie.

Co więcej, stworzyłem międzynarodowe konsorcjum, jednoczące większość kluczowych graczy na tym rynku, aby znaleźć słabe i silne punkty strategii rozwojowej i po długotrwałych analizach można było dojść do wniosku, że przyczyną jest ilość modeli telefonów na rynku i brak kompatybilności.

Teoretycznie miliard użytkowników telefonów na świecie może zainstalować aplikację do 2D Codes, ale sam proces instalacji, konfiguracji i używania
nie jest atrakcyjny dla użytkowników.

Dodatkowo lansowana była koncepcja indirect 2D codes, czyli kodów, które były odczytywane przez zewnętrzny serwer i mogły skutkować wysłaniem komcercyjnego SMS, połączenia ze stroną z wirusem, trojanem
i to skutecznie zniechęciło użytkowników.

Co nie znaczy że funkcjonalność 2D Codes w tabletach nie będzie wkrótce znacznie większa.

Zatem, jeżeli ten post, czy wątek nie zostanie zamknięty, chciałbym usłyszeć opinię nt. horyzontów tedchniki nawigacyjnej od innych osób
i opinię, na ile te trendy wyznaczy Google Maps Navigation, NE czy inni.

A jeżeli nie wyznaczą, to czego oczekują użytkownicy od takiej innowacyjnej high-tech nawigacji w tablecie internetowym, z ekranem dotykowym.

Pomogę w oszacowaniu kosztów wprowadzenia nowej funkcjonalności , jak i w ocenie czasu wymaganego na wdrożenie takiego rozwiązania.
navtek
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 46
Dołączył(a): sobota, 20 lis 2010, 13:11

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Marian » środa, 16 lut 2011, 12:10

W poście topic355.html?#p10549 poświęconym systemom bazującym na danych sygnałowych GSM napisałem:
Marian napisał(a):Teraz tylko patrzeć kiedy pojawią się hybrydy tych dwu rozwiązań, w których dane GPS zostaną użyte do kalibrowania algorytmów bazujących na danych GSM.
W istocie ma to miejsce już w HD Traffic TomToma v.4:
http://www.tomtom.com/news/category.php ... Language=1, gdzie można przeczytać:
"The more people that drive with TomTom HD Traffic, the more accurate the traffic information becomes. Today, with over one million connected drivers using HD Traffic across Europe, TomTom’s traffic information is able to adapt to changing traffic situations and guide drivers though traffic with more precision than ever."
Liczba użytkowników HD Traffic przekroczyła już 1.5 mln.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Marian » poniedziałek, 21 lut 2011, 19:25

Nie wiadomo czy skręcić i gdzie skręcić? Kłopoty z odliczaniem ilości metrów do manewru? "Follow me" w technice virtual reality z pewnością pomoże. I to skuteczniej niż pełna pułapek jazda za realnym pilotem: http://www.youtube.com/watch?v=CW5Ug8Jt ... r_embedded :D
Ale można też skrajnie prosto, byle strzałki i komunikaty były sensowne: http://www.youtube.com/watch?v=qnv6rQpG ... re=related ;)
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Hakari » środa, 23 lut 2011, 10:40

hmmm z tych dwóch opcji jeśli miałbym się na coś zdecydować to raczej ta z drugiego filmiku jest moim zdaniem lepsza- nie rozprasza tak kierowcy.
Hakari vel Moradin współredaktor http://blognavi.pl/
Hakari
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 653
Dołączył(a): sobota, 22 sty 2011, 16:27
Telefon: i9001

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez jotde » środa, 23 lut 2011, 11:50

Moim zdaniem opcja "follow me" z filmiku jest bez sensu. Przede wszystkim różnica do "normalnego" podążania polega na tym, że w normalnie to patrzę przed siebie i razem z drogą widzę śledzony samochód. A w śledzeniu w nawigacji trzeba nieustannie dzielić uwagę pomiędzy ekran a drogę. Co więcej jeżeli coś na chwilę zajmie naszą uwagę na drodze, a w tym czasie wirtualny samochód przed nami skręci to możemy tego nie zauważyć (zwłaszcza, że obcy teren) i będzie dalej jechali prosto myśląc, że prawidłowo (w końcu na ekranie dalej będziemy mieli nasz samochód) - zanim dostrzeżemy różnicę (według otoczenia lub przy nie zgadzającym się manewrze) może minąć sporo czasu.

Kolejny wodotrysk, bardziej efektowny niż efektywny.
Avatar użytkownika
jotde
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 316
Dołączył(a): wtorek, 1 wrz 2009, 10:21
Telefon: Samsung GT-i8160

Re: Horyzonty techniki nawigacyjnej

Postprzez Vladi » środa, 23 lut 2011, 18:17

Jak dla mnie to kiepska opcja z tym "follow me".
Coś takiego o wiele bardziej pogarsza nasze skupienie się na prowadzeniu auta i tutaj nie ma znaczenia czy ktoś ma duża czy mniejsza podzielność uwagi.
Sam dlatego nigdy nie rozmawiam nawet przez telefon kiedy prowadze. Dla osób ciekawych tematu - polecam poszukać arytykułów/badań z dziedziny psychologii :)
Vladi
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 12
Dołączył(a): czwartek, 3 lut 2011, 16:53
Telefon: SE Yari

Następna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert