Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Typy tras NaviExperta

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez ALEX » poniedziałek, 19 sie 2013, 07:02

KasiaP napisał(a):Co do uczenia się skrótów przez NE - postaram się wrócić z informacją czy da radę coś z tym zrobić.

Może to pomoże:
Skrót.jpg
Skrót.jpg (73.53 KiB) Przeglądane 3012 razy

Z 2013-08-15 nie ma pomiarów - dzień wolny.
PP: punkt pośredni dodany po sugestii Mariana - dzięki :)
PP jest tak ustawiony aby trasa prowadziła przez parking hipermarketu Tesco. Dlaczego tak jeżdżę? Bo trasa jest krótsza i unikam dwóch skrzyżowań ze światłami w tym jednego z lewoskrętem (w drodze do pracy) bez wydzielonej sygnalizacji dla skręcających.
Na żółto pokazane czasy prognoz oraz rzeczywistych pomiarów (parking praca, parking dom). Jak widać w kolumnie % czas rzeczywistego przejazdu stanowił od 44% do 70% czasu prognozy. Co ważne, prognoza przez PP jest (poza jednym przypadkiem - symulację zrobiłem po przyjechaniu do pracy) krótsza niż trasa głównymi ulicami.

Co do skrótów przez parkingi, to na podstawie praktyki mogę powiedzieć, że nie zawsze się sprawdzają. Kiedyś w Łodzi NE mnie poprowadził przez parking w budynku. Po pierwsze - nie działa GPS, po drugie musiałem pobrać bilet, po trzecie nie wiedziałem czy muszę zapłacić (często pierwsza godzina jest darmowa), po czwarte - nie miałem pojęcia jak jechać po utracie sygnału GPS i całkowitej nieznajomości parkingu.
Rozumiem też niechęć NE do kierowania parkingami - sam wielokrotnie zgłaszałem błędy polegające na prowadzeniu parkingiem równoległym do drogi.

Mój przypadek nie kwalifikuje się pod żadne powyższe ograniczenia: przejazd jest regularnie powtarzany, jest bez zatrzymań (pobór biletu) oraz prowadzi daleko od głównych dróg.

Poproszę o komentarz pracownika NE :)
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » poniedziałek, 19 sie 2013, 10:28

ALEX napisał(a):Pozwolę sobie przetestować zdolność nauki NE.

Wyrazy uznania za kawał dobrej roboty. :)
Wielokrotne przejazdy tą samą trasą nie zmieniły ani trafficu (praktycznie ta sama, choć błędna, prognoza czasu jazdy) ani routingu. Sądzę, że mamy jasność: NE niczego się nie nauczył.

Choć NE ma odpowiednią wiedzę, to trasa proponowana jako Najszybsza wcale nie jest najszybsza. NE najwyraźniej bierze pod uwagę jakieś dodatkowe nieznane czynniki, a ich wpływ na routing jest niekorzystny.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » niedziela, 25 sie 2013, 18:20

Po eksperymencie ALEXa mity pękły jak bańka mydlana i zapadła cisza. Jego wynik daje jednak nadzieję na przeniesienie dyskusji o routingu ze sfery emocjonalnej do sfery racjonalnej.
Mottem niech będzie:
Qbek napisał(a):Każdy z nas ma inne oczekiwania....

Pełna zgoda. Jednak aby na te tematy dyskutować trzeba wyraźnie rozdzielić trzy aspekty:

  1. Sensowne kryterium biorące pod uwagę np. czas jazdy i długość trasy
  2. Zgodność czasu jazdy z prognozą
  3. Możliwość ustalania preferencji co do rodzajów dróg
Punkt 1 jest najbardziej obiektywny. Pozwala on na wytyczenie i uszeregowanie tras w taki sposób, że każda z nich jest pod pewnym względem lepsza od pozostałych. Wymaga znajomości czasów przejazdu, ale dla jego działania i oceny jakości nie ma znaczenia skąd się wzięły. Jeśli mają odniesienie do rzeczywistości, czyli pochodzą z dobrego trafficu, to wtedy użytkownik dostanie dobrą trasę. Możliwe jest także dodanie stopnia preferencji rodzajów dróg.

Punkt 2 jest związany bezpośrednio z jakością trafficu, tzn. wiedzą o czasach jazdy na różnych odcinkach dróg. Czasy te podlegają z różnych powodów (np. korki, remonty, warunki atmosferyczne) wahaniom. Dla punktów niezbyt odległych miarodajne są wartości aktualne (CT online), dla dalszych powinno się je prognozować. Można to robić lepiej lub gorzej, albo wcale, w związku z czym jakość trafficu może być lepsza lub gorsza. Czasy te mają niestety charakter losowy, dlatego zarówno optymalna trasa jak i ocena czasu jazdy mogą się w trakcie podróży zmieniać.

Punkt 3 ma charakter dość specyficzny. Jeśli użytkownik nie ma szczególnych preferencji to problemu raczej nie ma. Bo jeśli routing bazuje na trafficu, to jakość drogi jest związana z czasem przejazdu i wtedy dobrze zrobiona nawigacja na drogę złą raczej kierować nie będzie, gdyż się to po prostu nie opłaci. A gdy pokieruje to na krótko.
Zakładając, że drogi można jakoś skategoryzować, wprowadzenie do routingu indywidualnych preferencji (na odpowiedzialność użytkownika) też jest możliwe. Bo są ludzie, którzy nie lubią autostrad (nudno, duży ruch i trzeba jeździć szybko), są też tacy, którzy uwielbiają drogi prawie nieprzejezdne (bo mają SUVa i potrzebują adrenaliny). Pewnym problemem może być jednak brak związku kategorii drogi z jej jakością.

Z tego wszystkiego NE ma w miarę sensowny jedynie traffic - prawdopodobnie dobry w dużych miastach i na ważnych trasach, a poza nimi - nie wiadomo.

Obecne trasy NE to dwie skrajności: Najszybsza i Najkrótsza, oraz Krótka, która wygląda na Najkrótszą wyznaczona z wykluczeniem dróg najniższej kategorii. Rekomendowana jest efektem bliżej nieznanej mieszaniny różnych czynników. Najszybsza zresztą też. Trasa ECO może być z grubsza uważana za kombinację Krótkiej oraz czasu przejazdu, ale o niskiej wadze. Dzięki temu zachowuje się niejednokrotnie racjonalnie. I nie dlatego, że liczy spalanie - bo jest to lipa - ale dlatego, że np. w mieście spalanie liczone przez NE jest proporcjonalne do długości trasy. No i jest jeszcze trasa Głównymi, co do której w ogóle nie wiadomo czym jest.

Widzę kilka możliwości rozwoju, np:

  1. Ustalenie zestawu typów tras do wyboru. Np. Najszybsza, Szybka, Rozsądna, Krótka, Najkrótsza.
    Najszybsza ignorowałaby długość, Szybka eliminowałaby trasy np. o 1% szybsze ale o 50% dłuższe, Rozsądna stanowiłaby wyraźniejszy kompromis między czasem i długością, Krótka uwzględniałaby czas jazdy ale w ograniczonym stopniu a Najkrótsza ignorowałaby czas całkowicie.
  2. Wyznaczenie i przedstawienie użytkownikowi do wyboru kilku alternatywnych tras pomiędzy Najszybszą i Najkrótszą - bez konieczności ich nazywania i ustalania z góry ich ilości
Rozwiązanie B uważam za najrozsądniejsze, bo użytkownik mógłby wybrać dla siebie wariant najodpowiedniejszy, a liczba sensownych alternatyw jest często ograniczona.
A jeśli chodzi o stopień preferencji w stosunku do rodzajów dróg, to powinien być deklarowany oddzielnie, przy czym brak preferencji byłby domyślny. Oczywiście nic nie stałoby na przeszkodzie aby w zestawie pozostała Rekomendowana.

To wszystko da się zrobić. Tajemnica polega tylko na tym, jak dobierać wagi we wskaźniku jakości w zależności od konfiguracji drogowej, tak aby algorytm zawsze dawał wyniki odpowiadające oczekiwaniom użytkownika. Ta wiedza ma jednak swoją wartość. ;)
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Qbek » niedziela, 25 sie 2013, 20:22

No i padła oficjalna propozycja współpracy :) Liczę na to, że Ekipa zainteresuje się tym, ponieważ wiedza Mariana jest wyjątkowa w tej dziedzinie. Wiemy o tym my forumowicze, więc tym bardziej wie o tym Ekipa ;) Trzeba tylko otworzyć się na współpracę. Pierwszy krok został rok temu zrobiony, może czas na drugi i to milowy...
Avatar użytkownika
Qbek
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 2297
Dołączył(a): niedziela, 12 lip 2009, 15:58
Telefon: LG Leon oraz Xperia Z3 dual

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez lchmiel » niedziela, 25 sie 2013, 20:57

Marianie, gratulacje za jasne wyłożenie sprawy.

Jestem wielkim zwolennikiem zasady win-win, co implikuje również bycie wielkim zwolennikiem komunikowana się zainteresowanych, lub potencjalnie zainteresowanych stron ze sobą. Jeśli, załogo NE, myślicie, że wy już wcześniej have won wszystko, co było do win w zakresie kryteriów optymalności tras, to może warto to zweryfikować. Jeśli NE wins, to i jego użytkownicy win. To i ja też :D . I to mnie interesuje.

___________________
Gdyby ktoś nie znał angielskiego, to w skrócie: win - wygrać, wins - forma dla trzeciej osoby (liczby pojedynczej), have won - taka konstrukcja czasu przeszłego.
LChmiel
Avatar użytkownika
lchmiel
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1303
Dołączył(a): piątek, 21 sie 2009, 13:13
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy S8 SM-G950F Orange

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez ALEX » niedziela, 25 sie 2013, 22:52

lchmiel napisał(a):Jeśli NE wins, to i jego użytkownicy win.

Tylko czy NE ma w tym interes? Może niech ktoś to wyjaśni na przykładzie CB :)
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez endrju » poniedziałek, 2 wrz 2013, 08:21

Niedawno wróciłem do nawigacji NaviExpert i twórcom należą się pochwały. W końcu nawigacja poprawnie wyznacza trasę z mojego miejsca zamieszkania do miejscowości Chełm /Lublin (problem opisany 3-4 strony temu. Nie wiem na ile jest to zasługa inteligentnych algorytmów aplikacji a na ile osobistej interwencji twórców ale najważniejsze że jest okej. Powoli nabieram zaufania :)

Szkoda, że część ulic w Chełmie dalej wyznaczona jest "od czapy", ale mam nadzieję że i w tym przypadku nastąpi poprawa.

Jeszcze małe pytanie do Was stali użytkownicy. Ten asystent pasa ruchu to gdzieś działa? W Lublinie mimo jazdy przez niemal całe miasto nie pokazał się ani razu, podczas ok. 20 minutowej jazdy w stolicy także pusto. Jest może jakaś ogólnodostępna lista ulic, które objęte są ww. asystentem?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
endrju
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 9
Dołączył(a): piątek, 9 sie 2013, 17:54

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez algi » poniedziałek, 2 wrz 2013, 09:26

W Warszawie działa na wielu ulicach wiec dziwne ze nie zauważyłeś. Spróbuj wyłączyć i włączyć w opcjach. Może coś się przycieło ;-)

NE v3.x - NOKIA 6300 + LD-3W
NE v4.x /5.x - LG GT 505
NE v6.x /7.x - SAMSUNG GALAXY S / S PLUS
NE v8.x - SAMSUNG GALAXY S PLUS / NOTE 2
NE v9.x - SAMSUNG GALAXY NOTE 2 / NOTE 4
NE v10.x - SAMSUNG GALAXY NOTE 4

NE v11.x - SAMSUNG GALAXY NOTE FE
Avatar użytkownika
algi
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1358
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 10:18
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy Note 4 SM-910C

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » poniedziałek, 2 wrz 2013, 10:43

endrju napisał(a): W końcu nawigacja poprawnie wyznacza trasę z mojego miejsca zamieszkania do miejscowości Chełm /Lublin (problem opisany 3-4 strony temu. Nie wiem na ile jest to zasługa inteligentnych algorytmów aplikacji a na ile osobistej interwencji twórców...
Również zauważyłem pewne zmiany w wyznaczaniu tras - zarówno w GOPie jak i między Gliwicami a Jeleśnią lub Cieszynem. Obecnie zdarza się NE, że wyznacza trasy którymi zazwyczaj jeżdżę, podczas gdy dotychczas trasy wyznaczane przez NE były bez sensu. Może jest to efekt sezonu wakacyjnego, może "pogrzebania" w algorytmach. Inteligencji im raczej nie przybyło, co najwyżej ubyło elementów bezsensownych, co mogło w sumie przynieść pewną poprawę.
Moje uwagi topic487-170.html#p31458 pozostają nadal aktualne.
endrju napisał(a):Szkoda, że część ulic w Chełmie dalej wyznaczona jest "od czapy", ale mam nadzieję że i w tym przypadku nastąpi poprawa...
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez ALEX » sobota, 19 paź 2013, 21:39

ALEX napisał(a):
KasiaP napisał(a):Co do uczenia się skrótów przez NE - postaram się wrócić z informacją czy da radę coś z tym zrobić.

Poproszę o komentarz pracownika NE :)

To jak będzie z odpowiedzią?
The mind is like a parachute - it works better when it's open.
ALEX
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1895
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lip 2009, 19:14
Lokalizacja: Szczecin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert