Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Typy tras NaviExperta

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » niedziela, 21 sie 2011, 20:42

mentos11 napisał(a):Jest naprawdę oszczędna i całkiem szybka.
To niekoniecznie prawda. Proponuję prześledzić dwie trasy: ECO i Najszybszą wiodące z Gliwic, ul. Pszczyńska do Mysłowic, ul. Urocza:
Gliwice-Mysłowice.JPG
niedziela około południa
Gliwice-Mysłowice.JPG (74.05 KiB) Przeglądane 3377 razy
mentos11 napisał(a):... trasa eco omija płatne odcinki dróg, sprawdzilem :)
ECO stara się po prostu ominąć autostrady, bo spalanie na nich jest wysokie. A to, że przy okazji autostrady bywają płatne, to inna sprawa. W powyższym przykładzie autostrada jest akurat bezpłatna.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » poniedziałek, 22 sie 2011, 14:10

Szwagier, który jeździ tradycyjnie (kartka papieru z zanotowanymi miejscowościami i numerami dróg) poprosił mnie o opracowanie dobrej trasy z Chorzowa do Poddąbia. Wyjazd nastąpi we wtorek o 6:30. Zatrudniłem NE i otrzymałem następujące propozycje:
Chorzów-Poddąbie trasy NE.JPG
Chorzów-Poddąbie trasy NE.JPG (185.47 KiB) Przeglądane 3343 razy
Trasy te można podzielić na szybkie ale długie i paliwożerne oraz krótkie i oszczędne ale wymagające wyraźnie dłuższego czasu jazdy. Wyróżnia się przy tym najdłuższa trasa Najszybsza, która przemierza pół Polski, w tym płatną autostradę A2. Zachodzi pytanie: czy nie można lepiej? Oczywiście można. Dodanie jako punktu pośredniego Wrześni skutkuje trasą szybszą niż Najszybsza Są dwie możliwości: albo błędy w algorytmach numerycznych, albo Najszybsza oznacza nie trasę o najkrótszym czasie przejazdu, ale trasę o największej prędkości średniej! Trasę najlepszą otrzymałem wykluczając drogi płatne:
Chorzów-Poddąbie ręcznie.JPG
Chorzów-Poddąbie ręcznie.JPG (95.01 KiB) Przeglądane 3343 razy
Jest krótka, szybka i oszczędna. Szkoda tylko, że nie wybrał jej NE. Moim zdaniem ciągle nie można mu ufać.

A może macie inne zdanie? W takim razie którą z tras NE i dlaczego byście wybrali?
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » wtorek, 23 sie 2011, 08:21

Wyznaczoną wyżej "ręcznie" najlepszą trasę planuje całkowicie samodzielnie Drogowskaźnik. Wynik (trasa szybka, bez dróg płatnych) uzyskany dzisiaj ok. godz. 8:00 wygląda następująco:
Chorzów-Poddąbie Drogowskaźnik.JPG
Chorzów-Poddąbie Drogowskaźnik.JPG (87.98 KiB) Przeglądane 3314 razy
Jedyna drobna różnica to nieco inny dojazd do Tarnowskich Gór (być może wynikający z innej sytuacji drogowej na Śląsku o 8:00 w porównaniu z 6:30) oraz dłuższy prognozowany czas jazdy. Aby się przekonać, który czas jest bliższy prawdy należałoby trasę przejechać. Jest bardzo możliwe, że czas NE to czas jazdy netto, zaś czas Drogowskaźnika to czas brutto uwzględniający przerwy na odpoczynek.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » wtorek, 23 sie 2011, 19:06

Nawiązując do poprzednich postów: szwagier wyjechał w końcu ok o 8:00 a nie o 6:30 i jechał netto ok. 10h, a łącznie z postojami i obiadem 11h. Ocena czasu jazdy ~10:30h dokonana przez Drogowskaźnik okazała się OK.
bartek napisał(a):a widzisz Marian, dać (przeciętnym, normalnym - jak kto woli) użytkownikom wybór i od razu pojawiają się problemy. A co by było gdyby typów tras było 10 albo, o zgrozo, definiowane parametrami.
Jak widać z moich przykładów wystarczy jeden typ trasy - ale za to dobry. NE niestety go nie ma :!: :idea: ;)
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » sobota, 10 wrz 2011, 19:54

Uwzględnienie na mapach Imagis oddanego jakiś czas temu odcinka "średnicówki" z Rudy Śląskiej do Zabrza skłoniło mnie do sprawdzenia jego wpływu na przebieg tras NE na interesującym mnie odcinku Gliwice-Chorzów.

Rezultaty (sobota po południu) są takie same jak od wielu lat, tzn. trasy NE średnicówkę całkowicie ignorują:

gliwice-chorzów-A4.JPG
takie trasy NE proponuje od lat
gliwice-chorzów-A4.JPG (77.58 KiB) Przeglądane 3244 razy
Natomiast dodanie punktu pośredniego wymuszającego jazdę średnicówką prowadzi do:

gliwice-chorzów-DTŚ.JPG
gliwice-chorzów-DTŚ.JPG (84.62 KiB) Przeglądane 3244 razy
Czy którakolwiek z tras NE ma jakąkolwiek realną przewagę nad "moją" trasą? Przecież jest ona najkrótsza, najszybsza i zużywa najmniej paliwa. Każdy przeciętnie rozgarnięty kierowca pojedzie właśnie tak.

A czy nawigacja nie może znaleźć sensownej trasy samodzielnie? Może. Oto kolejny dowód:
gliwice-chorzów-Targeo.JPG
Czy nie można tak od razu?
gliwice-chorzów-Targeo.JPG (73.64 KiB) Przeglądane 3244 razy
P.S.
Dla tych, którzy nadal nie kojarzą : Najszybsza według NE trasa jest pokonywana w czasie 28min, ma długość 31km i wymaga 2.3l. Ale równie szybka trasa przez średnicówkę ma 23km długości i wymaga tylko 1.6l paliwa.

Pytanie: Czy pozostałe trasy NE mają jakikolwiek sens? Którą trasę byście wybrali? Dlaczego?
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Wersja NaviExpert 7.0 Beta1 - luźne gadki

Postprzez michalroxorpl » poniedziałek, 12 wrz 2011, 08:37

Marian napisał(a):Proponuję ten radosny nastrój poddać próbie na przykładzie trasy ECO z topic487-30.html?#p17933. Czy ktoś przy zdrowych zmysłach wybrałby świadomie tę trasę?

Faktycznie, trochę radość przechodzi jak się człowiek przyjrzy... Dzisiaj specjalnie pojechałem trasą eco do Dąbrowy Górniczej (gdzie jeżdżę normalnie A4 -> S1). Poprowadziła mnie ładnie na średnicówkę i dalej na Łódź-Warszawa i Sosnowiec. Niby fajnie, faktycznie odczuwalnie mniejsze spalanie, ale paru baboli uniknąć się nie udało. np. zamiast odpowiednio wcześnie wyprowadzić mnie na S1 w DG pchała mnie przez miasto, mniej więcej co 500 metrów są tam światła, stałem na każdych. Ponadto na średnicówce (ostatnio tego nie zauważyłem) co zjazd NE proponował zjechanie w prawo zjazdem, przejazd przez drogę prowadzącą do wiaduktu nad średnicówką i powrót wjazdem na średnicówkę. Powiedzmy, gdyby akurat pod tym wiaduktem był wypadek, roboty drogowe albo korek z innego powodu, to takie działanie byłoby jak najbardziej uzasadnione. Ale w tej sytuacji nie było podstaw do takiej właśnie kalkulacji.
Jak wiadomo, to jest mocno wkurzające, bo zamiast widzieć podpowiedź, że kolejny manewr jest za np 10km widzimy że jest za 2000m.
Gdyby faktycznie jechać zgodnie z sugestią to trzeba by się na skrzyżowaniu z drogą dojazdową do wiaduktu zatrzymywać (pewnie jest tam STOP), później ruszać i tak za każdym razem. Eco-way idzie się chromolić.
Inna kwestia, że może takie bzdury wynikają z tego, że nikt nie pojechał drogą zgodną z sugestiami nawigacji i widnieją tam białe plamy (brak informacji community traffic), jakby to przejechać, to by się nauczyła, że to sensu nie ma. Tym bardziej przemawia to za wizualizacją informacji o ruchu w trybie nawigacji.
Marian napisał(a):W tym względzie sugeruję lekturę wątku topic487.html#p13045, albo choćby tylko ostatniego postu topic487-30.html#p18422.

No ja byłem bardzo dzisiaj pozytywnie zaskoczony, bo mnie ładnie poprowadziło przez Sośnicę, Roosevelta, w prawo na wysokości Stadionu Górnika, do końca i w lewo, prosto do samego nowego ronda będącego obecnie końcem średnicówki w Zabrzu. Więc może zaczęło ją widzieć, uwzględniać i brać pod uwagę w końcu? :-)


Bym zapomniał. Na wysokości CH Silesia zawiesiła mi się mapa. Tzn nawigacja działała nadal, tylko mapa się zawiesiła. Tzn zielony punkcik (tutaj jesteś) pojechał sobie w górę mapy, a sama mapa przestała się przesuwać. Co ciekawe, wyjście z nawigacji i danie kontynuuj nic nie dało. Wyjście z programu i ponowne uruchomienie (kontynuuj nawigację) też nic nie dało. Dopiero Nawiguj, Ostatnio używane wymusiło zmianę sytuacji.
Obrazek
(Drodzy admini forum, pozwólcie nam używać Tapatalk'a)
Avatar użytkownika
michalroxorpl
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 211
Dołączył(a): poniedziałek, 7 wrz 2009, 11:36
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy SII

Re: Wersja NaviExpert 7.0 Beta1

Postprzez Marian » poniedziałek, 12 wrz 2011, 09:14

michalroxorpl napisał(a): ... ale paru baboli uniknąć się nie udało. np. zamiast odpowiednio wcześnie wyprowadzić mnie na S1 w DG pchała mnie przez miasto, mniej więcej co 500 metrów są tam światła, stałem na każdych. Ponadto na średnicówce (ostatnio tego nie zauważyłem) co zjazd NE proponował zjechanie w prawo zjazdem, przejazd przez drogę prowadzącą do wiaduktu nad średnicówką i powrót wjazdem na średnicówkę.
Sprawa jest bardzo prosta. ECO tworzy trasę w oparciu o spalanie wyliczane na podstawie podanych trzech wartości (miasto/trasa/autostrada) być może dokonując jeszcze jakiejś interpolacji dla różnych prędkości. Uwzględnianie hamowań, lewoskrętów, świateł etc. można włożyć między bajki. W efekcie często wychodzą bzdury, takie jak slalomy przez centra miast, wykorzystywanie dróg zjazdowych i wjazdowych na drogi szybkiego ruchu etc. Obserwacje na ten temat można znaleźć np. w topic457-80.html?#p12039 oraz topic487-10.html#p17341.
michalroxorpl napisał(a):Inna kwestia, że może takie bzdury wynikają z tego, że nikt nie pojechał drogą zgodną z sugestiami nawigacji i widnieją tam białe plamy (brak informacji community traffic), jakby to przejechać, to by się nauczyła, że to sensu nie ma. Tym bardziej przemawia to za wizualizacją informacji o ruchu w trybie nawigacji.
Wręcz przeciwnie, bzdury te wynikają z wiedzy o mniejszej prędkości na tych odcinkach.
michalroxorpl napisał(a):No ja byłem bardzo dzisiaj pozytywnie zaskoczony, bo mnie ładnie poprowadziło przez Sośnicę, Roosevelta, w prawo na wysokości Stadionu Górnika, do końca i w lewo, prosto do samego nowego ronda będącego obecnie końcem średnicówki w Zabrzu. Więc może zaczęło ją widzieć, uwzględniać i brać pod uwagę w końcu? :-)
Dotychczas widziało i uwzględniało na trasie ECO, a także dla wybranych punktów startowych w Rekomendowanej.
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Marian » środa, 18 sty 2012, 18:38

Efektem wersji beta AM na telefony z Androidem są spekulacje na temat "finezji" i jakości tras NE: topic89-700.html#p21717. Spróbujmy zatem przyjrzeć się przykładom. Oto trasa w Warszawie wyznaczona pomiędzy punktami S, 1, K przez Targeo:
targeo_vs_korkosfera.JPG
targeo_vs_korkosfera.JPG (94.47 KiB) Przeglądane 3048 razy
zaś poniżej to samo przez Korkosferę:
korkosfera_vs_targeo.JPG
korkosfera_vs_targeo.JPG (84.21 KiB) Przeglądane 3048 razy
Jak widać, prognozowany czas jazdy jest praktycznie taki sam, natomiast jej długość jest ponad 50% większa. Ale to nie koniec możliwości NE:
długa_najszybsza.JPG
długa_najszybsza.JPG (82.65 KiB) Przeglądane 3048 razy
Tym razem trasa wyznaczona przez NE jest niemal dwukrotnie dłuższa niż trasa AM, zaś prognozowany czas jazdy niemal taki sam.
O tym, która trasa jest naprawdę szybsza (i o ile) mógłby zdecydować dopiero test. Jedno jest natomiast pewne: trasy NE są znakomite dla lubiących długie jazdy. :D
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez Andrzej » czwartek, 19 sty 2012, 10:41

Marian napisał(a):Spróbujmy zatem przyjrzeć się przykładom. Oto trasa w Warszawie wyznaczona pomiędzy punktami S, 1, K przez Targeo:


Marian,

Po pierwsze, masz błąd w punkcie pośrednim na Targeo. Jest mocno przesunięty w stronę centrum. Sprawdziłem na Targeo, stacja BP na Górczewskiej jest tam gdzie pokazuje korkosfera. Po zmianie punktu pośredniego trasy/prognozowane czasy na Targeo mogą być inne.Na pewno czas się wydłuży.
Po drugie, Rekomendowa, to jak wskazuje nazwa, typ trasy jaką rekomendujemy użytkownikom. Najszybsza faktycznie minimalizuje czas jazdy, nawet kosztem dużego nadkładania drogi. Lepiej więc porównywać się do Rekomendowanej. Rekomendowana oszczędza odpowiednio 15 i 9 min, to moim zdaniem całkiem sporo jak na jazdę po jednym mieście.
Andrzej
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 53
Dołączył(a): czwartek, 25 cze 2009, 14:07
Telefon: Galaxy S, HTC Hero, Monte

Re: Typy tras NaviExperta

Postprzez jotde » czwartek, 19 sty 2012, 11:19

Z ciekawości sprawdziłem. Na chwilę obecną trasa Rekomendowana NE odpowiada trasie Szybkiej Targeo i podają niemalże ten sam czas, odpowiednio: 45 min NE oraz 48 min Targeo. Optymalna Targeo jest krótsza o 5 km ale czas podaje dłuższy - 51 min. Faktycznie błędna lokalizacja BP, użyta wcześniej przez Mariana dużo zmienia.
Avatar użytkownika
jotde
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 316
Dołączył(a): wtorek, 1 wrz 2009, 10:21
Telefon: Samsung GT-i8160

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert