Forum Użytkowników nawigacji NaviExpert

Dyskusje na temat nawigacji NaviExpert w telefonach komórkowych i nie tylko. Zapraszamy do aktywnego udziału. Wyraź Swoją opinię lub podziel się własnymi doświadczeniami Użytkownika mobilnej nawigacji NaviExpert.

Przejdź do zawartości

FAQ |Zarejestruj | Zaloguj

Ile jest danych CT Online?

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez Andrzej » środa, 17 sie 2011, 12:35

Ta dyskusja pokazuje przede wszystkim, że monitorowanie bieżącej sytuacji drogowej nie jest wcale takie proste i wymaga bardziej zaawansowanych algorytmów niż tylko branie ostatniego przejazdu. Np. odrzucanie skrajnych danych spowoduje, że CT będzie wolniej reagował na nietypowe sytuacje, czyli np. skrajne korki. Nasze algorytmy są stale rozwijane. Niestety ze względu na konkurencję nie będziemy opisywać szczegółów działania CT. Z tych samych powodów, nie będziemy też dalej publikować informacji z jakich źródeł pochodzą nasze dane. Na pewno nie są to tylko dane od naszych użytkowników, ale np. także od firm zajmujących się monitoringiem pojazdów. Prace nad pozyskiwaniem nowych danych także trwają cały czas. Dosłownie kilka dni temu dodaliśmy całkiem spore nowe źródło danych.
Andrzej
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 53
Dołączył(a): czwartek, 25 cze 2009, 14:07
Telefon: Galaxy S, HTC Hero, Monte

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez potworny » środa, 17 sie 2011, 12:49

No, Andrzej, wreszcie jakiś półkonkret. Mam nadzieję, że to nowe źródło, które zapewne w ciągu kilku dni rozpracuje Marian ;) , będzie naprawdę dobre.
potworny
 

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez lchmiel » środa, 17 sie 2011, 20:58

Andrzej napisał(a):Ta dyskusja pokazuje przede wszystkim, że monitorowanie bieżącej sytuacji drogowej nie jest wcale takie proste...
Mam tego świadomość. Myślę, że spora część Forumowiczów ma ją również.
...i wymaga bardziej zaawansowanych algorytmów niż tylko branie ostatniego przejazdu.
:lol: :lol: :lol:

Np. odrzucanie skrajnych danych spowoduje, że CT będzie wolniej reagował na nietypowe sytuacje, czyli np. skrajne korki.
Uściślijmy. Jeśli danych jest dość dużo na interesującym nas odcinku, to odrzucanie skrajnych danych spowoduje tylko pominięcie danych skrajnych dla odcinka, czyli w przypadku korka np. jadący poboczem samochód 4*4 z wariatem za kierownicą, a nie całego korka. Szybkość reagowania niewiele ma tu do rzeczy. OK, ok, ogólnie nie próbuję tu reklamować prostej średniej ucinanej albo winsorowskiej, to jasne. Nie myślałem też o różnych sytuacjach na różnych pasach ruchu, bo wchodzimy w rozkłady mieszane (a przynajmniej wielomodalne) a tu - same komplikacje.

Prace nad pozyskiwaniem nowych danych także trwają cały czas. Dosłownie kilka dni temu dodaliśmy całkiem spore nowe źródło danych.
Cieszę się, że danych jest więcej niż myślałem, bo ten "co 21 samochód średnio co 3 km" to dobrze, ale przecież może być lepiej (cudzysłów oznacza, że być może się nieźle pomyliłem).

Nasze algorytmy są stale rozwijane. Niestety ze względu na konkurencję nie będziemy opisywać szczegółów działania CT. Z tych samych powodów, nie będziemy też dalej publikować informacji z jakich źródeł pochodzą nasze dane.
To oczywiste. Ale to, co napisałeś, to już coś, i warto było rozpocząć ten wątek. Wskazuje to, że NE ma świadomość problemów szacowania stanu ruchu, tak historycznie jak i na bieżąco, sięgającą głębiej, niż poziom potocznego zrozumienia tych spraw.

Czekam(y) na nowe wersje 6.X i wreszcie na 7.
LChmiel
Avatar użytkownika
lchmiel
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1334
Dołączył(a): piątek, 21 sie 2009, 13:13
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy S10+ SM-G975F Orange

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez Marian » czwartek, 18 sie 2011, 08:14

lchmiel napisał(a): A jakie to są dokładnie dane? Co zbiera CT w NE i co zbierają inni? Chciałbym to wiedzieć.

Z grubsza wiadomo. NE zbiera dane dotyczące położenia na trasie w kolejnych chwilach czasu (być może także prędkości w tych chwilach) i wysyła je zebrane w paczki co jakiś czas do serwera.
lchmiel napisał(a): Ja bym to zrobił tak. Sieć dróg to odcinki od węzła do węzła. Węzeł to skrzyżowanie, rondo, spotkanie trzech dróg itp. Śledzimy jeden pojazd ("czynny pojazd pomiarowy" :D). Przecież można to zrobić. Najważniejsza jest jego średnia prędkość na danym odcinku, czyli od węzła do węzła, bo ona świadczy o szybkości jazdy na tym odcinku.
To jest oczywiste. Rzecz w tym, że w NE tego się zrobić nie da. Bo paczki są całkowicie anonimowe, a ich tworzenie nie ma niczego wspólnego z topologią drogi. Nie jest także możliwe ich łączenie w celu utworzenia trajektorii ruchu pojazdu na trasie. Bardziej inteligentne przetwarzanie danych ma Navigon: topic89-320.html?#p15061. Polega ono na przyporządkowywaniu danym przypadkowego identyfikatora pozwalającego na łączenie kolejnych paczek, gwarantujacego jednoczesnie ich anonimowość. Na taki pomysł wpadł także mindzik: topic337-40.html#p9710
lchmiel napisał(a):Jest jeszcze problem, i to poważny. Może na tym się różne metody przewracają? Otóż co to znaczy, że wszyscy na interesującym nas odcinku jadą z daną prędkością? Oczywiście, nie wszyscy, ale większość. Większość to nie jest średnia! Trzeba pominąć wartości odstające, nietypowe, czyli motocyklistę, który gna między samochodami strasząc dzieci a zachwycając nastolatki, taksówkarza jadącego bus-pasem...
Już opisana wyżej zdolność śledzenia trajektorii pojazdu daje kolosalne możliwości w kwestii interpretacji danych odstających oraz przerw w jeździe. Możliwość sklejania danych stanowi absolutne minimum dla sensownej oceny ruchu. Oczywiście możliwe są dalsze rozwinięcia, jak np. inteligentne gromadzenie danych przez komórkę uwzględniające realizowana trasę (np. czas przejazdu od węzła do węzła oraz czas manewru w węźle), skojarzenie postojów z miejscem (np. jeśli postój na parkingu lub stacji benzynowej to raczej zamierzona przerwa w podróży, jeśli w okolicy wahadła to oczekwanie na przejazd wydłużajace czas jazdy), etc. Takie dane można by uznać za uzupełnienie surowych danych uzyskiwanych np. z flot. Masz również rację co do średnich. Jest to akurat najgorsza statystyka z możliwych do zastosowania. Ale cóż tu radzić - nie jesteśmy ani na etacie ani na umowie o dzieło w NE.
Wszystko to wymagałoby kompletnego przebudowania CT Online. Wątpię, aby NE chciało to zrobić - zarówno z powodów mentalnych jak i biznesowych. Bo rzeczywiste omijanie korków można zastąpić z olbrzymim powodzeniem przez znacznie tańszy agresywny marketing. A poza tym nawigacja jest tylko jednym z elementów produktu. I nie wiadomo, czy najważniejszym... ;)
Marian
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 1122
Dołączył(a): czwartek, 9 lip 2009, 19:12
Lokalizacja: Gliwice
Telefon: Samsung Galaxy A3

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez lchmiel » piątek, 19 sie 2011, 00:14

Marian napisał(a):
lchmiel napisał(a): (...) Sieć dróg to odcinki od węzła do węzła (...)
To jest oczywiste. Rzecz w tym, że w NE tego się zrobić nie da. Bo paczki są całkowicie anonimowe, a ich tworzenie nie ma niczego wspólnego z topologią drogi. (...)
To mnie zadziwia! Nie śledziłem dość dokładnie dyskusji o anonimowości danych, ale rzeczywiście takie skutki tego skądinąd potrzebnego traktowania danych są bardzo niekorzystne. Tym bardziej, że przecież o wiele bardziej wrażliwie dane (np. medyczne) z powodzeniem się anonimizuje i jest na to wiele metod, co zresztą napisałeś. Co do mnie, to gdybym projektował system rejestrowania danych o ruchu, za podstawowe obiekty przyjąłbym pojazd, trasę i mapę, ściśle powiązane ze sobą (plus ich liczne cechy itd.) Jeśli tak jest, jak piszesz, to mam nadzieję, że to nie jest stan całkowicie zamrożony, nawet pomimo przeciwnych wypowiedzi z przeszłości. Jednak jestem niezniszczalnym optymistą :) , szczególnie po urlopie.
Marian napisał(a):Masz również rację co do średnich. Jest to akurat najgorsza statystyka z możliwych do zastosowania.
Piszę o tym upraszczając, żeby nie wyjść na belfra (którym i tak jestem), ale teraz już chyba wszyscy rozumieją potrzebę lepszych statystyk.
nie jesteśmy ani na etacie ani na umowie o dzieło w NE.
Stale o tym pamiętam :geek: .
omijanie korków można zastąpić z olbrzymim powodzeniem przez znacznie tańszy agresywny marketing. (...)
Firma jak firma, pracuje na zysk. Jak się wyczerpie jedno źródło, to sięgnie po drugie. Tak sobie myślę, optymistycznie :roll: .
LChmiel
Avatar użytkownika
lchmiel
Użytkownik forum Użytkownik forum
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
 
Posty: 1334
Dołączył(a): piątek, 21 sie 2009, 13:13
Lokalizacja: Warszawa
Telefon: Galaxy S10+ SM-G975F Orange

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez mentos11 » niedziela, 21 sie 2011, 00:03

Z tymi danymi CT to niby NE ma już dużo ale właśnie zdobył nowe duże kolejne źródło, pewnie w myśl zasady lepiej więcej niż mniej.
Z drugiej strony do statystyki to danych o ruchu pojazdów jest wystarczająca ilość ale do wyznaczenia jak najlepszej trasy dla konkretnego kierowcy to dane rzeczywiste sa chyba najlepsze.
Dane CT to jedno a wykorzystanie ich to drugie, wczoraj przejechałem trasę 400 km NE prognozował 5 godz. i 11 min. a w rzeczywistości jechałem 6 godz. błąd niezbyt duży choć konkurencja się prawie wcale nie pomyliła!
Wniosek jest prosty algorytm zaniża czas dojazdu i nowe dane o ruchu tego nie zmienią!
Avatar użytkownika
mentos11
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2964
Dołączył(a): piątek, 20 sie 2010, 08:02
Lokalizacja: Wawa
Telefon: moto g

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez potworny » niedziela, 21 sie 2011, 12:18

Mądry program uwzględniałby procentową różnicę i się odpowiednio do użyszkodnika dostosowywał w przyszłości, bo może problem zależy od stylu jazdy?
potworny
 

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez bartek » niedziela, 21 sie 2011, 12:41

ale wtedy aplikacja musiałaby zbierać informacje o użytkowniku i je przechowywać. A tego NE robić, z tego co można się dowiedzieć na stronie i forum, nie zamierza.
bartek
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 400
Dołączył(a): wtorek, 1 lut 2011, 15:24

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez mentos11 » niedziela, 21 sie 2011, 13:40

potworny napisał(a):Mądry program uwzględniałby procentową różnicę i się odpowiednio do użyszkodnika dostosowywał w przyszłości, bo może problem zależy od stylu jazdy?

Wiesz Potworny ja wolno nie jeżdżę więc aby zadowolić NE to musiałbym byc piratem drogowym!
I nie jestem uzyszkodnikiem :lol:
Szkoda ze NE nie zbiera danych dla każdego użytkownika to wyliczanie tras i czas dojazdu mogloby byc dokładniejsze. Np. taki czas dojazdu do notorycznie powtarzających się punktów byłby analizowany i korygowany tak aby odzwierciedlał rzeczywistość. Obecne operacje dostosowywania czasu dojazdu muszę wykonać ja i pomnożyć przez 2 lub 1.5 itp. a powinien to program wykonać.
Coś takiego robi google w swojej wyszukiwarce i znając mnie prezentuje wyniki które zapewne mi podpisują. Oczywiście wszystko to kosztem prywatności ale jakoś i tak wszyscy korzystają z google i się tym nie martwią bo są zadowoleni z usługi.
Avatar użytkownika
mentos11
Użytkownik NaviExpert Użytkownik NaviExpert
Użytkownik forum Użytkownik forum
 
Posty: 2964
Dołączył(a): piątek, 20 sie 2010, 08:02
Lokalizacja: Wawa
Telefon: moto g

Re: Ile jest danych CT Online?

Postprzez potworny » niedziela, 21 sie 2011, 16:17

Nie trzeba zbierać danych, żeby zebrać dane. Czemu nie zapisywać takich rzeczy lokalnie? Albo przyjąć politykę Google jak sugeruje mentos?

Najłatwiej powiedzieć "nie da się". Mój szef, kiedy dla niego pracowałem, wyrywał ludziom nogi za "nie da się". Szybko się oduczyliśmy i jakoś wszystko się od tej pory udawało.
potworny
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron
Obserwuj nas na Facebooku Strona gwna NaviExpert NaviExpert Newsletter Blog NaviExpert